Bestuur, dienstverlening en participatie: de gemeente is van iedereen


Warning: Illegal string offset ‘label’ in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Uninitialized string offset: 0 in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/custom/infographics/infographics.php on line 43

Notice: Undefined index: in /opt/www/www.d66.nl/builds/2025/wp-content/themes/d66/src/Blocks/components/icon/icon.php on line 33
De gemeente is optimaal bereikbaar: zowel online als voor persoonlijk contact
De gemeente weet wat er speelt in de wijken en dorpen door middel van een wijkmonitor
Inwoners veel beter betrekken bij belangrijke besluiten
Jaarlijkse gemeenteconferentie
Kortere beslistrajecten: binnen veertien dagen weten waar je aan toe bent

Het vertrouwen in de overheid is niet meer vanzelfsprekend. Inwoners en bedrijven voelen zich niet altijd voldoende gehoord, betrokken en begrepen. Dat moet anders. Gelukkig gaat er in de Hoeksche Waard ook veel goed. Inwoners weten het gemeentebestuur steeds beter te vinden om in gesprek te gaan over plannen en ontwikkelingen. Ondernemers trekken samen op met de gemeente om de gevolgen van de Coronacrisis aan te pakken en vooruit te kijken. Uit onderzoek blijkt dat de dienstverlening vanuit de gemeente niet slecht is, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Een gemeente die dicht bij de mensen staat

De afstand tussen burgers en de overheid moet kleiner en de relatie beter. Het bestuur en de ambtenaren moeten dichtbij en betrokken aanvoelen voor iedereen. Een gemeente om trots op te zijn voor iedereen die er woont en werkt. Kijken en luisteren naar wat er gebeurt. Dienstverlenend met een Menselijke maat en besturen ten dienste van de samenleving.

Transparantie in bestuur en dienstverlening betekent dat je weet wat je van de gemeente kunt verwachten en dat je kunt meepraten over dingen die je belangrijk vindt. Hoe willen we dat bereiken?

  • De gemeente is optimaal bereikbaar: telefonisch, via e-mail en WhatsApp.
  • Bestuur en ambtenaren zichtbaar en benaderbaar. Online onder andere via web, Facebook en Instagram, bijvoorbeeld een online spreekuur. En in de wijken en dorpen
  • Informatie gestuurd bestuur

Een inclusieve gemeente die luistert en weet wat er leeft

Het gemeentebestuur is gekozen om de inwoners en bedrijven goed te vertegenwoordigen. Toch zien we in de praktijk dat mensen zich niet gehoord en gezien voelen. Tegelijk lijkt het soms alsof de mensen die het hardste roepen het meest voor elkaar krijgen. Dat is niet de bedoeling. De gemeente is er voor iedereen. Daarom vinden wij dat de gemeente de antenne zoveel mogelijk naar buiten moet richten en moet ophalen wat er leeft bij alle inwoners, bedrijven en verenigingen. Hoe willen we dat bereiken?

  • Doorlopend onderzoek over wat inwoners, bedrijven en verenigingen bezighoudt, waar zij behoefte aan hebben en waar kansen liggen om vanuit de gemeente een bijdrage te leveren. (Inwonermonitor, bedrijvenmonitor en verenigingsmonitor)
  • Versterken onafhankelijke lokale nieuwsvoorziening

Een gemeente met ruimte voor participatie en inspraak

Mensen willen graag meedenken als je ze op het goede moment erbij haalt. En als je eerlijk en duidelijk bent over de ruimte die er is om mee te denken. Soms is dat veel en soms is die ruimte kleiner. Wij geloven in de kracht van participatie en willen dat de gemeente daar meer mee doet. Duidelijk is dat gemeente, inwoners en bedrijven nog verder moeten ontdekken hoe ze elkaars kracht daarbij het beste kunnen gebruiken. Hoe willen we dat bereiken?

  • Meer participatie en communicatie vooraf bij ontwikkelingen in de buurt
  • Inwoners en bedrijven proactief uitnodigen en betrekken bij ontwikkelingen in hun buurt en in de hele gemeente
  • Voldoende tijd en ruimte om het participatie en inspraak proces goed te doorlopen bij nieuwe plannen
  • Een jaarlijkse gemeenteconferentie gekoppeld aan de begrotingscyclus om ideeën op te halen en moeilijke besluiten met inwoners te bespreken

Een gemeente die doet wat nodig is

Inwoners en bedrijven lopen soms tegen dingen aan die niet kunnen wachten. De snelheid waarmee de gemeente dan reageert maakt het verschil. Niet alles kan altijd direct worden opgelost, maar het uitgangspunt moet zijn dat alles wat snel kan, ook snel gebeurd. Zeker als het gaat om de zorg voor mensen, dan is elke dag die gewonnen kan worden de moeite van het proberen waard.
Hoe willen we dat bereiken?

  • Optimaal bereikbaar: telefonisch, via e-mail en WhatsApp
  • Meer ruimte voor ambtenaren om sneller en beter in te spelen op problematiek van inwoners en bedrijven: De reactiesnelheid moet omhoog en de gemeente moet zo snel mogelijk duidelijkheid bieden
  • Eenvoudige en logische regels en minder papierwerk bij aanvragen en afhandelen
  • De gemeente dient bij uitvoering van haar taken oog en oor te hebben voor de positie van kwetsbare mensen en hen helpen een beroep te doen op waar zij recht op hebben
  • Korte beslistrajecten: Aanvragen voor ondersteuning komen plotseling ten behoeve van een acuut probleem. De gemeente dient daarom op een zo’n kort mogelijke termijn hulp te verlenen
  • Het weer instellen van het schouwrondje met inwoners in de wijk of het dorp.
  • Organiseer een onafhankelijk orgaan, om mensen die er niet uitkomen te helpen. We benadrukken de mogelijkheden die de ombudsman heeft als onafhankelijk orgaan

Beeld: D66 Hoeksche Waard