Welkom in de Hoeksche Waard – een gemeente om trots op te zijn

De Hoeksche Waard is een fijne plek om te wonen, werken en te ontspannen. Dat heeft alles te maken met onze gunstige ligging: midden in het groen en toch vlakbij de steden om ons heen. En dat komt ook door de mensen die er wonen en werken. Ieder op hun eigen manier proberen zij het leven voor zichzelf en anderen zo mooi mogelijk te maken.. Als het gaat om gezondheid, veiligheid en mogelijkheden om te ontspannen dan gaat het in de Hoeksche Waard voor veel mensen hartstikke goed. Vaak zelfs beter dan op andere plaatsen in ons land. Betekent dat dan dat de Hoeksche Waard ‘af’ is? Of dat er niets verkeerd gaat? Zeker niet.

Wat speelt er nu en in de komende jaren?

Overal in Nederland (en ver daarbuiten) speelt van alles waar we ook in de Hoeksche Waard dringend iets mee moeten. Hoe zorgen we ervoor dat wonen weer betaalbaar wordt en ook blijft? En hoe zorgen we voor een goede bereikbaarheid? Hoe zorgen we ervoor dat we na Covid-19 de bedrijven en verenigingen weer op een gezonde manier verder kunnen? Hoe zorgen we dat de jonge mensen in onze gemeente zich op een gezonde en prettige manier kunnen ontwikkelen? Hoe zorgen we voor een duurzame samenleving zonder dat mensen het gevoel hebben dat ze worden benadeeld of buitengesloten? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat mensen elkaar vinden en respecteren in plaats van veroordelen of wantrouwen? En hoe zorgen we ervoor dat inwoners en bedrijven onze gemeente zien als een organisatie die er voor hen is en hen vooruit helpt?

Wat willen we bereiken?

Wij gaan voor een gemeente die voorop loopt in de regio. Een plek waar het goed wonen is, waar je een baan kunt vinden dichtbij huis, waar we bewust en positief bezig zijn met natuur en het milieu en waar samenleven echt betekenis heeft. Daarbij richten we ons op een positieve toekomst door te investeren in jonge mensen met goed onderwijs en ruimte om te groeien. Ruimte en aandacht voor cultuur en educatie biedt gelegenheid om elkaar vaker te ontmoeten en elkaar opnieuw te vinden. En natuurlijk gaan we voor een gezonde leefomgeving waar we zuinig op zijn en die past bij het karakter van ons onze gemeente.

Hoe krijgen we dat voor elkaar?

‘Stilstand is achteruitgang’ hoor je vaak en dat geldt ook voor onze mooie gemeente. De tijd van rustig doorgaan zoals we het altijd deden is helaas (of gelukkig?) voorbij. Het is tijd voor een gemeentebestuur dat op een vernieuwende en interactieve manier de juiste ambities en prioriteiten op de agenda zet. Gebruik maken van de kennis en ervaring van de oudere generaties en tegelijk de inspiratie en frisse energie van jonge mensen inzetten. Duidelijke keuzes durven maken als het gaat om wat we met gemeenschapsgeld doen. Durven te investeren. Samen met inwoners, bedrijven en verenigingen kijken naar wat onze gemeente uniek maakt en waar kansen liggen om dat verder uit te bouwen. Wij gaan ervoor!