Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zaterdag 22 december 2018

Meer duidelijkheid nodig over werking hersteloperaties vrouwenbesnijdenis

D66 is altijd voorstander geweest de vergoeding van hersteloperaties bij genitale verminking van vrouwen in het basispakket op te nemen. Vrouwenbesnijdenis is verschrikkelijk en de gevolgen moeten zoveel mogelijk beperkt worden.

Een hersteloperatie kan een goede oplossing zijn, omdat er dan een einde kan komen aan de vreselijke pijn die vrouwen hebben. Daarom hebben we herhaaldelijk aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Wij vinden het een goed idee als hersteloperaties die werken, vergoed gaan worden vanuit het basispakket.

Helaas zijn er op dit moment nog geen hersteloperaties die klinisch bewezen effectief zijn. Er zijn zelfs wetenschappers die waarschuwen voor onaanvaardbare complicaties voor de vrouw. Daar heeft de minister ons en andere partijen tijdens de begroting op gewezen. Met die signalen waren wij eerder tot onze spijt niet in die mate bekend. We nemen geluiden van experts serieus en kiezen daarom nu eerst voor meer onderzoek naar werkzame hersteloperaties. We blijven voor het opnemen van hersteloperaties in het basispakket, maar wel als het vrouwen die dit is overkomen ook echt helpt.

Lees hier de antwoorden op onze Kamervragen over hersteloperaties.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.