Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

vrijdag 27 juli 2012

Help starters de woningmarkt op

Starters komen moeilijk aan een geschikte woning. Op de huurmarkt zijn er lange wachtlijsten, de financiering van een koophuis is voor starters lastig en het woningaanbod sluit niet goed aan bij de bestaande behoefte.

De woningmarkt zit op slot, starters staan nu letterlijk buiten spel. D66 presenteert daarom tien maatregelen om starters een eerlijke kans op een huis te geven.

Doorstroming

Starters zijn de sleutel tot meer doorstroming op de woningmarkt. Als zij kunnen kopen, kunnen anderen hun woning verkopen. Andersom kunnen nieuwe huurders pas huren als bestaande huurders verhuizen naar private huur of een koophuis. Starters staan dus zowel aan het begin als het einde van de keten.

Concrete oplossingen

Met het Begrotingsakkoord 2013 hebben we de eerste stappen gezet naar een gezonde woningmarkt. Ook in haar verkiezingsprogramma pleit D66 voor vergaande hervormingen op de woningmarkt. Dit zijn echter vooral maatregelen voor de lange termijn, vandaar dat D66 nu tien voorstellen doet om nieuwe huurders en kopers meer ruimte te bieden. Starters hebben nú concrete oplossingen nodig.

D66 wil aan de ene kant zorgen voor een groter woningaanbod voor starters, waarbij de woningen ook beter aansluiten op de bestaande behoefte. Ook moeten gemeenten waar mogelijk leegstaande kantoorpanden helpen ombouwen naar woningen en moet scheefwonen aangepakt worden. Aan de andere kant moeten woningen beter betaalbaar zijn voor starters. Daarom wil D66 de overdrachtsbelasting blijvend afschaffen voor deze groep. Daarnaast moet er een nieuwe hypotheekvorm komen die beter aansluitbij de moderne arbeidsmarkt, zodat ook freelancers en ZZP’ers een hypotheek kunnen afsluiten.