Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

woensdag 20 december 2017

Help jongeren met arbeidshandicap beter bij studie

Dankzij een voorstel van D66 kunnen jongeren met een arbeidshandicap sinds enkele jaren naast de studiefinanciering ook een individuele studietoeslag ontvangen. Voor jongeren met een arbeidshandicap is het vaak lastig om naast een studie ook een bijbaan te hebben.

Daarmee lopen ze dus inkomsten mis, die andere studenten wel hebben. De individuele studietoeslag geeft deze groep financieel een steuntje in de rug. Zo kunnen ook deze jongeren een studie volgen Helaas wordt er nu nog heel weinig gebruik gemaakt van de studietoeslag. Studenten met een beperking weten vaak niet eens dat ze ook op deze regeling er recht op hebben. D66 gaat het kabinet dan ook vragen om gemeenten te helpen de individuele studietoeslag bekender te maken.

Tevens gaat D66 het kabinet vragen om het gebruik van de studietoeslag in de diverse gemeenten te onderzoeken. Gemeenten moeten in een verordening zelf de hoogte van de studietoeslag vaststellen. We zien nu dat in bepaalde gemeenten de studietoeslag meer gebruikt wordt dan in andere gemeenten. D66 wil dat de regering deze verschillen evalueert. Want alle jongeren met een arbeidshandicap moeten volgens ons extra worden ondersteund bij het volgen van een studie.

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.