Samenleven in Hellendoorn

Visie

Voor het welzijn van mensen is het van groot belang dat zij weten dat zij deel uitmaken van een goed functionerende samenleving, gevormd door zorgzame en duurzame gemeenschappen, waar iedereen aan mee kan doen en waar zo nodig corrigerend wordt opgetreden. Het in stand houden, bevorderen en faciliteren van deze gemeenschappen is wat D66 Hellendoorn betreft een kerntaak van de gemeente.

Sport en bewegen

Sporten geeft zelfvertrouwen en brengt mensen bij elkaar. Deelname aan sport en beweging moet voor mensen van alle leeftijden toegankelijk zijn en blijven. Het moet worden voorkomen dat ondersteuning vanuit de gemeente zich concentreert op een beperkt aantal sporten en sportbeoefenaren. Sportaccommodaties dienen altijd veilig bereikt te kunnen worden. De gemeente Hellendoorn heeft zich op de kaart gezet met grote sportevenementen en moet dat ook blijven doen.

Beeld: D66 Hellendoorn

Cultuur

Naast sport en bewegen is het (kunnen) genieten van cultuur ook van groot belang voor het welbevinden van iedereen. Culturele manifestaties, muziek, dans, toneel, enzovoort hebben een samenbindend, stimulerend en ontspannend effect op de gemeenschap. Wij vinden de mogelijkheid om van cultuur te kunnen genieten geen luxe voor enkele mensen, maar een recht van iedere inwoner. Deze gemeente kent een goed cultuuraanbod zowel op professioneel als op amateurniveau. Dit kan voor inwoners en ondernemers een reden zijn om zich in onze gemeente te vestigen. Ook vergroot het de toeristische aantrekkelijkheid van de gemeente. Om jongeren van cultuur te laten genieten is cultuureducatie op school en daarbuiten, een ruim en gevarieerd cultuuraanbod en ruimte voor nieuwe inbreng van groot belang.

Recreatie en toerisme

Toerisme genereert werkgelegenheid en inkomsten en het zorgt voor levendigheid. De mogelijkheden om te kunnen recreëren zijn in onze gemeente ruim aanwezig. Inwoners, bezoekers en bedrijven waarderen onze gemeente om de vele mogelijkheden. Ook voor recreatie geldt dat het niet gaat om een luxe voor enkelen maar dat het een belangrijke behoefte van velen is. Bij het ondersteunen van recreatie en toerisme dient het eigen karakter van de dorpen, de streek en de natuur zo veel mogelijk benadrukt, benut en beschermd te worden.

Ouder worden en zijn

In de gemeente Hellendoorn is op dit moment ongeveer 22% van de bevolking ouder dan 65 jaar. De komende jaren zal dit percentage waarschijnlijk stijgen. Het overgrote deel van deze oudere inwoners weet zich prima te redden, is vitaal en doet volop mee aan de activiteiten in de samenleving. Een klein deel is echter kwetsbaar en heeft hulp en zorg nodig. Ook zijn er veel mensen die zich zorgen maken over de beschikbaarheid en betaalbaarheid van goede zorg in de nabije toekomst. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van goede ondersteuning en zorg is een verantwoordelijkheid van de gemeente, maar ook het langer, goed en zelfstandig kunnen blijven wonen en het door ouderen meedoen aan de samenleving. De gemeente moet zo lang en zo veel mogelijk gebruik maken van de kennis, de ervaring en de vrije tijd van de ouderen. Ouderen kunnen met hun ervaring en hun toenemende vitaliteit vaker de oplossing voor maatschappelijke problemen bieden, dan dat zij een probleem vormen. En feitelijk doen zij dat nu natuurlijk al heel vaak: zij zetten zich in als vrijwilliger, bestuurder, mantelzorger en adviseur. Door de gemeente moet regelmatig en serieus naar de ouderen geluisterd worden en er zal veel met hun adviezen moeten worden gedaan.

De Welle organiseert veel activiteiten voor ouderen, waardoor zij actief en betrokken blijven. Zij verzorgt de begeleiding van het grote aantal vrijwilligers waar onze samenleving in toenemende mate op bouwt. Voor het welzijn van ouderen is het van belang dat zij voldoende inkomen hebben, dat zij prettig, veilig en gezond kunnen wonen in een aantrekkelijke, goed functionerende, duurzame en zorgzame samenleving, waaraan iedereen mee kan doen. En als dat nodig is, moeten goede en betaalbare zorg en hulp geboden worden.

Beeld: D66

Maatschappelijke ondersteuning en zorg

Zorg is nodig voor mensen die niet op eigen kracht een bestaan met een goede lichamelijke en/of geestelijke gezondheid kunnen opbouwen en behouden. De gemeente moet deze mensen helpen, maar niet hun verantwoordelijkheden overnemen. De gemeente Hellendoorn moet willen uitblinken in het coördineren en organiseren van de maatschappelijke ondersteuning en zorg voor haar inwoners, als zij daar behoefte aan hebben. Er moet een gemeentelijk loket zijn waar burgers zich voor alle hulpvragen kunnen melden. Voor armoede- en schuldvragen kan een separaat loket in samenwerking met vrijwilligersorganisaties uitkomst bieden.

De gemeente heeft de plicht om mensen met een beperking te helpen zoeken naar mogelijkheden om zo volledig mogelijk mee te kunnen doen aan de samenleving. Vrijwilligers, mantelzorgers en (professionele) zorgverleners dienen daarin de ruime waardering en ondersteuning te krijgen die zij verdienen. Deze gemeente heeft een lange traditie in noaberschap en onderlinge hulpbereidheid.
Dit moeten we koesteren.