Van Afval Naar grondstof (VANG)

Donderdagavond 2 september werd tijdens de raadsvergadering de VANG (Van Afval naar Grondstof) besproken. Raadslid Sophie van de Meeberg deed het woord namens D66. Het doel van de VANG was om de hoeveelheid restafval in 2020 te verminderen tot 100 kilogram per inwoner per jaar. Echter bleek dit in 2020 nog op 200 kilogram per persoon te zitten. De bedoeling van de VANG is om in 2025 op 30 kilogram per persoon te zitten.

Wat betreft D66 moet de gemeente meer doen op het gebied van communicatie. Ten tweede moet de gemeente afvalscheiding beter stimuleren, bijvoorbeeld door het op meer momenten openstellen van de mileustraat. Daarnaast zijn wij ook geïnteresseerd in het diftar systeem, maar dan omgekeerd. Dit houdt in dat je een bepaald bedrag per jaar betaalt maar gaat minder betalen als je goed je best doet. Deze laatste stap is wat ons betreft nodig voor de laatste stap naar 30 kilo per persoon per jaar.
De gehele sessie is hier terug te kijken.