D66: schrap extra start- en landingsbaan Schiphol

D66-Kamerlid Raoul Boucke heeft een oproep gedaan om de plannen voor de parallelle Kaagbaan te schrappen, en zo Rijsenhout van het slot te halen.

In Haarlemmermeer pleit de lokale D66 al jaren voor het schrappen van de extra landingsbaan die is gepland voor de mogelijk toekomstige groei van Schiphol. Dit plan houdt namelijk een belangrijk deel van onze polder op slot. Na overleg met de landelijke D66, pleit deze nu ook voor het schrappen van deze reservering voor een extra Kaagbaan. Juist nu is het een geschikt moment om dit te doen. Hier bewijst zich de meerwaarde van een lokale partij als D66 Haarlemmermeer, met ook vertegenwoordiging in de 2e Kamer. Komende dagen wordt er in Den Haag verder over gesproken. Wat D66 betreft is het duidelijk. Schrap die extra baan!

Luchtvaart

Dankzij de luchtvaart kunnen we internationaal zakendoen en overal ter wereld werken, studeren en op vakantie gaan. Tegelijkertijd zorgen de honderdduizenden vluchten op Schiphol voor veel uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Dat is slecht voor het klimaat en de natuur. Bovendien is er veel geluidsoverlast voor omwonenden. Ook is Schiphol niet in het bezit van een natuurvergunning, met alle problemen van dien. D66 wil duidelijkheid voor de mensen die wonen in de omliggende gemeenten. Ook moet er ruimte komen om in de toekomst meer huizen te bouwen in de Randstad. Daarom wil D66 dat het plan voor een extra landingsbaan, de zogenaamde parallelle Kaagbaan, wordt geschrapt.

Groei Schiphol niet realistisch

D66 Kamerlid Raoul Boucke: “Het is fantastisch dat je vanuit Nederland naar zowat elke plek in de wereld kan vliegen. Maar de tijd dat het vanzelfsprekend was dat Schiphol altijd maar bleef groeien, is voorbij. Want als je realistisch bent, kun je je afvragen of groei van Schiphol überhaupt mogelijk is. De problemen met onze natuur, het klimaat en de geluidsoverlast zijn te groot. Dus een extra landingsbaan is niet aan de orde. Door het schrappen van de extra landingsbaan geven we bovendien ruimte om in de toekomst meer huizen te bouwen in de Randstad.”

Schrap plan zesde landingsbaan

Schiphol heeft nu vijf start- en landingsbanen. Daarmee worden maximaal 500.000 vluchten per jaar uitgevoerd. Er is al ruimte gereserveerd om een zogenaamde “parallelle Kaagbaan” aan te leggen. Deze zesde baan zou naast de bestaande Kaagbaan moeten komen. Die ruimtereservering is onderdeel van de groeiplannen voor Schiphol. Naast de extra schade voor het klimaat en de natuur door de aanleg en de extra vluchten, zou deze extra landingsbaan zorgen voor nog meer overlast. Bijvoorbeeld in Rijsenhout, Buitenkaag en Nieuw-Vennep.

Woningbouw en leefbaarheid

Fractievoorzitter D66 Haarlemmermeer, Gerdien Knikker, stelt dat het belangrijk is ”dat dit signaal ook landelijk door D66 wordt afgegeven. Om Rijsenhout van het slot te halen is duidelijkheid nodig vanuit de Den Haag. Dit geeft ruimte voor woningbouw en een impuls aan de leefbaarheid van het dorp.”

Beeld: Demi van der Veldt