Pride walk Haarlemmermeer: Feest en ontmoeting, maar ook goede gesprekken.

Op woensdag 17 mei 2023, de Internationale Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie (IDAHOT), vond de tweede editie van Pride Walk Haarlemmermeer plaats. Raadslid Demi van der Veldt was namens D66 aanwezig.

Pride Walk

Een stoet van honderd inwoners vertrok onder leiding van een band vanaf theater Het Oude raadhuis via het regenboogzebrapad in Hoofddorp centrum naar C. Hoofddorp. Daar was onder andere een ‘vinyl bingo’ en was een gelegenheid tot ontmoeting.

Ontmoeting en feest, maar ook goede gesprekken

Bij de Pride Walk was ruimte voor ontmoeting en feest, maar er werden door deelnemers ook inhoudelijke gesprekken gevoerd. De deelnemers spraken onder andere over vervelende dingen die ze, vanwege hun seksuele geaardheid of gender, hadden gemaakt en hoe ze omgaan met homofobe familieleden. Ook vond er een discussie plaats over het gebruik van genderneutrale termen.

Verschillende meningen
bespreekbaar maken

Raadslid Demi van der Veldt: ”De inhoudelijke gesprekken laten zien dat zulke activiteiten niet alleen draaien om plezier, maar ook om het bespreken van belangrijke kwesties. Ook binnen de LHBTI-gemeenschap zijn er verschillende meningen en deze pride walk biedt ruimte om zulke kwesties op een respectvolle manier bespreekbaar te maken”.

Beeld: Jan Aukes, HC nieuws