Huidkankerpreventie

Raadslid Demi van der Veldt heeft, namens D66, schriftelijke vragen ingediend over huidkankerpreventie en de start van een pilot om gratis zonnebrandcrème aan te bieden.

Een zorgelijke toename

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland en het percentage gevallen blijft
toenemen. Dit blijkt uit het Rapport Huidkanker in Nederland. De toename aan het aantal gevallen is
wat D66 betreft zeer zorgelijk vanwege de ernstige gezondheidsrisico’s, de grote impact op
levenskwaliteit van mensen en de grote toenemende druk op ziekenhuizen.

De belangrijkste oorzaak van huidkanker

De belangrijkste oorzaak van huidkanker is overmatige blootstelling aan Uv-straling afkomstig van de zon of zonnebank. Daarom wordt door dermatologen geadviseerd om de schaduw op te zoeken,
zonbeschermende kleding te dragen en zonnebrandcrème te smeren. Dermatologen worden momenteel flink tegengewerkt door een groeiende groep mensen op sociale media die desinformatie
verspreidt over zonnebrandcrème. Voornamelijk jongeren worden hierdoor geraakt, terwijl dit juist een groep is die al te weinig smeert en daardoor extra risico loopt.

Onze oplossing

Een van de oplossing die D66 ziet voor dit probleem is het aanbieden van gratis zonnebrandcrème op locaties waar mensen op grote schaal worden blootgesteld aan Uv-straling.

Raadslid Demi van der Veldt zegt hierover: “De gemeente kan een rol vervullen in het voorkomen van de groei van het aantal huidkankerpatiënten door gratis zonnebrandcrème aan te bieden. Wat ons betreft starten we hiervoor met een pilot op minimaal twee plekken in Haarlemmermeer, bijvoorbeeld aan de Toolenburgerplas, het Haarlemermeerse Bos of bij recreatieschap Spaarnwoude’’.