De week tegen voedselverspilling

D66 doet mee, jij ook?
Van 7 tot 13 september is het de Verspillingsvrije Week. Voedselverspilling is behalve slecht voor je portemonnee, ook één van de grootste boosdoeners van veel milieuschade. Zo zorgt het verspillen van voedsel voor 8% van de totale CO2-uitstoot. Het is dus een belangrijk onderwerp om extra bij stil te staan.

Verkorten van de voedselketen
Eén van de oplossingen is het verkorten van de voedselketen. Immers wanneer het voedsel zo van de boer op jouw bord belandt, dan scheelt dat een hoop overbodige tussenstappen. Maar liefst de helft van al ons geproduceerde fruit en groentes gaat verloren ergens in de keten van boer naar je bord!
Een mogelijkheid zou zijn om je producten rechtsstreeks bij de boer te halen. Gelukkig kan dit in Haalemmermeer al op veel plekken. Een tip: aanstaande zondag is het weer aardappeloogstdag bij de Parklanden boeren.

Too Good To Go als antwoord op: Wat doen we met de restjes?
Restjes belanden nu nog te vaak in de afvalbak. Of ze nu van onszelf, de horeca of de supermarkt zijn. Dat kan ook anders. Met Luke Degenaars van IJssalon Pronto Gelato spraken we over de Too Good To Go app. Een app die ondernemers de kans geeft om hun niet verkochte producten nog een tweede leven te gunnen. De app koppelt deze onverkochte producten aan kopers. Als koper redt je zo heerlijke producten die jouw lokale ondernemer overhoudt. Je voorkomt onnodig afval en bent tegelijkertijd goed bezig voor je eigen portemonnee. Luke is enthousiast. Hij hoeft aan het einde van de dag niet onnodig zijn lekkere ijs weg te gooien en maakt nieuwe klanten blij. Bovendien kan hij via de app van alles bijhouden en zien. Zo is zijn ijswinkel op dit moment bij maar liefst 877 mensen favoriet, heeft hij tot nu toe 572 liter ijs gered en daarmee 1.43 ton CO2. Een aanrader dus die app. Voor zowel onze lokale ondernemers als onze inwoners. In onze gemeente zijn ook andere ondernemers bij deze app aangesloten.

Recepten(boek) voor je eigen restjes
Wat bij horeca en supermarkten op grotere schaal gebeurt, komt bij ons thuis natuurlijk ook voor. Die ene aardappel die overblijft, of dat fruit dat overrijp op de schaal ligt te verpieteren. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om ook daar nog iets voedzaams van te maken. Creatieve mogelijkheden en praktische bewaartips vind je in diverse kookboeken terug, of op de site van Too Good To Go of van Samen tegen Voedselverspilling.

Wat doet D66?
D66 heeft samen met GroenLinks en EenHaarlemmermeer een motie ingediend waarin ze het college verzoeken om goed te communiceren over deze week, en partner te worden van deze week. De motie is door de raad aangenomen.