D66 zou wel duurzame keuzes maken

In 2017 heeft de Rekenkamercommissie Haarlemmermeer (RKC) een onderzoek naar het Duurzaamheidsbeleid van gemeente Haarlemmermeer gedaan. Nu is er vanuit het RKC een vervolgonderzoek gekomen waarin onderzocht werd hoe het ervoor staat.
Uit het rapport blijkt echter dat er op het gebied van duurzaamheid weinig meer van de grond is gekomen ten opzichte van vorige periode met D66 nog in het college, behalve op het punt van de energietransitie. `Waar er geen budget en medewerkers zijn toegewezen aan duurzame onderwerpen ontstaat verwatering en versnippering`. Ook geeft men aan dat er geen integrale aanpak meer is, samenhang tussen thema´s ontbreekt. Zo dreigt Haarlemmermeer zicht op de realisatie van doelen te verliezen.
Dit is wat D66 betreft zonde. Elk jaar, elke maand en elke week dat we langer stilzitten loopt Haarlemmermeer verder achterop. Hierin moet zo snel mogelijk verandering komen.
Duurzaamheid staat bij D66 voorop. We moeten nu wat doen aan het klimaat anders stijgt de zeespiegel in een nog rapper tempo; is er een sterke toename van extreem weer én sterven binnen een eeuw nog een derde van alle plant- en diersoorten uit. Er is dus zeker haast geboden. Deze urgentie wordt wel al in de samenleving gevoeld maar het huidige college heeft het brede programma wat vorige periode door D66 was opgestart gestopt en doet enkel wat wettelijk door de landelijk overheid wordt voorgeschreven. Ambitie ontbreekt. In plaats van pionieren in de polder, wacht men op regels uit Den Haag.
Raadslid Joost Koomen: ‘’Soms is de lokale politiek saai omdat alle partijen hetzelfde willen, hier is echter duidelijk een verschil. D66 zou duurzaamheid wel van de grond tillen en klimaatdoelen realiseren. Reken maar, als we ook in Haarlemmermeer de tweede partij worden straks, dat dit een urgent thema wordt. Werken aan een goed Klimaat, ook in Haarlemmermeer. Het kan, als er de politieke wil is‘’