D66 op bezoek bij The Farm Kitchen: zij laten zien dat het kan!

Op dinsdag 19 oktober 2021 zijn Marieke Haaker (steunfractielid van D66 Haarlemmermeer) en Arja Kapitein (Statenlid D66 Noord-Holland) op bezoek geweest bij The Farm Kitchen.
Marieke Haaker: ”Het weer en de kleurrijke gerechten op het menu van The Farm Kitchen passen bij de tijd van het jaar. We worden getrakteerd op een heerlijk rood drankje, gemaakt van 100 gram verse groenten. Het drankje dankt zijn prachtige kleur aan de rode bieten die, volgens Jonathan Karpothios,  juist op dit moment van het jaar boordevol sap zitten.”
Jonathan Karpatios en Xander Meijer zijn de oprichters van The Farm Kitchen. Dit is een bijzonder concept dat prachtig aansluit bij een aantal uitdagingen van onze tijd. Hun uiteindelijke doel is de zorg voor de bodem, want een goede bodem, zorgt voor goed voedsel en goed voedsel zorgt voor gezonde, energieke en blije mensen. Jonathan ziet daarbij de kok als de sleutel die zorgt voor de verbinding tussen de vanuit het hart werkende boer én de burger die op zoek is naar vitaal en lekker voedsel.

Lijkt op de Voedselvisie in de praktijk
Het concept van The Farm Kitchen raakt bijna alle punten van de voedselvisie van de provincie Noord Holland. The Farm Kitchen verbindt zich namelijk met een aantal lokale boeren. Deze boeren worden gestimuleerd om op een deel van hun land niet één gewas maar meerdere groentes te verbouwen. Uiteraard met aandacht en respect voor de grond. Deze groentes staan dus ’s ochtends op het land en liggen nog diezelfde middag bij The Farm Kitchen op jouw bord. Hierbij zijn de kilometers minimaal en krijgt de boer een eerlijke prijs. Mocht er aan het eind van de dag eten overblijven, dan komt het via compostering gewoon weer op het land van diezelfde boer terecht.
Kortom: een korte keten, seizoensgebonden gezond eten en regeneratieve en kringloop landbouw in één. Precies wat we als D66 graag binnen de provincie en onze gemeente willen stimuleren.

Meer weten of ook ervaren?
Het is een genoegen om het enthousiasme en de energie van Xander en Jonathan terug te vinden in dit prachtige concept en deze heerlijke gerechten. Wil je meer weten of er eten? Je vindt The Farm Kitchen in het Pharos gebouw recht tegenover het station in Hoofddorp.

Wil je meer weten over de voedselvisie Noord Holland of heb je iets te melden over voedsel of landbouw, neem gerust contact op met Arja Kapitein of  Marieke Haaker, beiden lid van de provinciale D66 werkgroep Landbouw en Voedsel.