Waardevolle groei en de uitdagingen van de circulaire economie

Afgelopen woensdag organiseerde D66 Noord-Holland samen met D66 Haarlemmermeer een webinar over waardevolle groei en de uitdagingen van de circulaire economie.

Hoe kom je nu van wegwerpen naar hergebruik? Hoe zorg je voor beter afvalbeheer en voor minder schadelijke productieprocessen? Drie ondernemers uit Haarlemmermeer lieten ons zien wat er al gedaan wordt en gingen in gesprek over wat nog nodig en mogelijk is.

Jonathan Karpathios

Jonathan Karpathios van The Farm Kitchen timmert bevlogen aan de weg om ervoor te zorgen dat goed en gezond eten rechtstreeks van onze plaatselijke boeren op ons bord beland. Met kennis en bewustwording bij boer en inwoner kunnen we de wereld mooier eten.

Diederik Notenboom

Diederik Notenboom van Meerlanden liet zien wat er allemaal mogelijk is met onze afvalstoffen. Als we deze gaan zien als grondstoffen en niet alleen het verdienen van geld als waarde (h)erkennen is er heel veel mogelijk.

Ingeborg de Jong

Ook Ingeborg de Jong van Timpaan laat ons zien dat zij als ondernemer in de bouwsector juist uitgedaagd wil worden en dat samenwerkingsverbanden lonen.

Volop kansen en mogelijkheden

Als het aan deze ondernemers ligt, dan zijn er volop kansen en mogelijkheden. Die starten bij bewustwording en kennis met elkaar delen. Bij initiatieven de ruimte geven (ook in regel- en wetgeving) en bij het anders gaan waarderen van wat bedrijven of ondernemingen toevoegen. Niet alleen kijken naar geld, maar ook naar bijvoorbeeld gezondheid en welzijn.

Beeld: Marieke Haaker

Een reeks

Ter aanloop naar de GR2022 heeft D66 Noord-Holland besloten een reeks D-cafés te organiseren, waaronder een D-café over werken en leren.