Nieuw Parkeerbeleid voor Haarlem

Na de uitgestelde stemming op 17 april is de nota ‘Ruimte voor mensen en mobiliteit’ vandaag (28 mei 2025) aangenomen. Haarlem krijgt nieuw parkeerbeleid dat de stad socialer, veiliger en leefbaarder maakt. Het beleid maakt de weg vrij voor betaalbare woningbouw en betere buurten.

Geen tweede referendum, wel een beter plan

Voorafgaand aan de besluitvorming is een verzoek voor een nieuw referendum afgewezen. De referendumcommissie adviseerde dit verzoek af te wijzen, een advies dat de raad heeft overgenomen. De reden is helder: over ditzelfde onderwerp is in maart 2024 al een referendum gehouden.

Naar aanleiding van de uitslag trok de gemeenteraad de oorspronkelijke parkeernota in en startte een intensief traject: ‘in gesprek met de stad’ over parkeren. Er zijn wijkgesprekken gevoerd met honderden Haarlemmers, een digitale raadpleging gehouden waar meer dan 10.000 inwoners aan deelnamen, en een burgerberaad georganiseerd.

Al deze input heeft geleid tot stevige aanpassingen in het parkeerbeleid. Het referendum heeft daarmee zijn werk gedaan; het parkeerbeleid dat nu is vastgesteld doet meer recht aan de zorgen uit de stad
“Het referendum was geen eindpunt, maar een startpunt voor echt overleg met de stad,” zegt Meryem Çimen, fractievoorzitter van D66. “We hebben geluisterd en het beleid fundamenteel aangepast.”

Wat gaat er veranderen? Een eerlijke en duidelijke aanpak

Het nieuwe beleid zorgt voor een eerlijkere verdeling van de schaarse ruimte in onze stad. Door het parkeren te reguleren zorgen we dat er meer ruimte komt om te lopen, buiten te spelen en bomen te planten. Het nieuwe beleid stelt duidelijke en voorspelbare regels, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

De belangrijkste maatregelen:

  • Ingrijpen bij 95% parkeerdruk: gereguleerd parkeren wordt pas ingevoerd als de parkeerdruk in een wijk, gemiddeld over de laatste drie metingen, 95% of hoger is.
  • Zeven wijken geleidelijk aangepakt: op basis van de huidige metingen komen zeven wijken in aanmerking voor geleidelijke invoering van gereguleerd parkeren over vijf jaar. Dit zijn de Vogelwijk, de Indische wijk, de Amsterdamse wijk, Transvaalwijk, Delftwijk, Ter Kleefkwartier en het Vondelkwartier. Voor andere wijken is dit tot 2030 niet aan de orde.
  • Meer parkeerplekken en garages: Er komen meer parkeerplekken door de inzet van een ‘parkeermakelaar’ en de realisatie van vier nieuwe parkeergarages.
  • Stoepparkeren vastgelegd, maar wel veilig: waar het kan, wordt stoepparkeren geformaliseerd en vastgelegd op een digitale kaart. Dit betekent dat deze plekken officieel erkend worden en voortaan meetellen in de parkeerdrukmetingen.

D66-succes: Minimaal 1,5 meter vrije stoep voor iedereen!

Een belangrijk D66-succes is de bescherming van zwakkere verkeersdeelnemers. Dankzij een door D66 ingediende motie is vastgelegd dat bij het formaliseren van stoepparkeren een minimale doorgangsruimte van 1,5 meter gegarandeerd moet zijn. “Stoepen zijn er voor iedereen – kinderen, ouderen, mensen met een rollator,” aldus Dimitry van den Berg, D66-raadslid. “Deze 1,5 meter garantie zorgt ervoor dat niemand wordt buitengesloten.”

Daarnaast is de uitvoeringstermijn voor D66 een belangrijk punt. Omdat de leefbaarheid in sommige wijken zwaar onder druk staat, willen we dat de invoering sneller gaat dan gepland. Daarom hebben we een motie mede-ingediend die het college verzoekt de uitrol te versnellen naar 3 of 4 wijken per jaar.

Tot slot hebben we ons hard gemaakt voor een eerlijke oplossing voor de Sportheldenbuurt. Een mede door ons ingediende motie roept op om deze woonwijk los te koppelen van bedrijventerrein de Waarderpolder, zodat ook daar, in overleg met bewoners, gewerkt kan worden aan het verminderen van de hoge parkeerdruk.

Een sociaal en toekomstbestendig Haarlem

Voor D66 is dit meer dan een parkeerplan; het is een sociaal plan. Het herverdeelt de openbare ruimte eerlijker, biedt fietsers en voetgangers meer veiligheid en zorgt ervoor dat we de broodnodige woningen kunnen blijven bouwen. We kiezen voor ruimte voor mensen boven ruimte voor blik. Dit beleid creëert letterlijk en figuurlijk lucht in onze straten, waardoor Haarlem een nog fijnere plek wordt om te wonen, voor ons en voor de generaties na ons.