Paarse Vrijdag 2022

Hier ziet u Mirjam, Vincent, Maria, Andrea en Tom gekleed in het paars. Beeld: Bregje Hoed

Ter ere van Paarse Vrijdag hebben fractievoorzitter Jim Lo-A-Njoe en woordvoerder Vincent Boswijk een opiniestuk geschreven over het belang van deze dag.

Paarse vrijdag is vooral een feest, maar daarnaast ook hard nodig!

Vandaag draagt de D66-fractie paars. Paarse Vrijdag is sinds 2010 dé dag waarop scholieren en studenten zich massaal in het paars kleden om op die manier met een klein gebaar hun steun aan de LGBTQIA+ gemeenschap te laten zien.

De Paarse vrijdag is dan ook vooral een feest, maar ook een goed moment om stil te staan bij het feit dat er nog een wereld valt te winnen. Zo krijgen wij signalen van schoolleiders dat op sommige scholen het vieren van Paarse Vrijdag ook spanning oplevert. Zo zijn er bijvoorbeeld leerlingen en ouders die negatief reageren op LHBTQIA+ uitingen, zoals de regenboogvlag.

Wij vinden deze signalen zorgelijk, maar daarmee juist extra reden om op alle scholen op een positieve manier aandacht te besteden aan de emancipatie van LHBTQIA+-ers. Daarom blijft D66 zich inzetten voor de emancipatie van deze groep, bijvoorbeeld door het goed in kaart brengen van de beleefde (on)veiligheid en acceptatie van de regenbooggemeenschap in onze gemeente.