Maak straatintimidatie strafbaar

Midden in de avond na een feestje, het sporten of na een bezoek aan vrienden op straat lopen met je sleutels of deodorant als verdedigingswapen. Langs een groep lopen en doen alsof je zit te bellen of telkens je locatie delen voor dat je vertrekt om zeker te zijn dat men je locatie weet.

Dit is de realiteit voor veel vrouwen en members van de LGBTQ+ Community,  dit blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Recent zijn de resultaten van het onderzoek over “Straatintimidatie” [IV1] van het CBS uitgekomen. Twee op de drie jonge vrouwen ervaren straatintimidatie in onze samenleving.  Deze resultaten zijn erg schokkend en boos makend, maar niet verrassend. Uit een ander onderzoek van afgelopen zomer, uitgevoerd door de Ukrant Groningen, is gebleken dat ook in onze gemeente 86 % van de vrouwen te maken hebben gehad met straatintimidatie en dat zij bepaalde plekken in de stad Groningen of groepen mannen op straat vermijden en/of hun gedrag aanpassen. Bij straatintimidatie gaat het om bijvoorbeeld om uitschelden of uitjouwen, intimiderende of aanstootgevende gebaren, geluiden en gedragingen.

Deze vormen van straatintimidatie brengen eveneens gevoelens van onveiligheid voor omstanders met zich mee. Het gevolg van dit soort gedragingen in de openbare ruimte kan zijn dat bepaalde plekken worden gemeden door vrouwen en members van de LGBTQ+ Community. Daarmee kunnen deze gedragingen dus een effect hebben op de bewegingsvrijheid van personen.
Maar straatintimidatie is niet iets nieuws, er zijn meerdere onderzoeken die er op wijzen dat straatintimidatie plaatsvindt overdag, in de middag en ook in de avond.

De vraag die naar voren springt, waarom wordt dit niet aangepakt? Waarom zijn er anno 2022 nog steeds onderzoeken die opnieuw dezelfde feiten bevestigen? Straatintimidatie vindt plaatst en vrouwen en leden van de LGTBQ+ Community voelen zich onveilig op straat. Hoe kunnen wij als samenleving ervoor zorgen dat iedereen zichzelf kan zijn en bovenal hoe zorgen we ervoor dat vrouwen en LGBTQ+ members zich veilig voelen op straat in onze gemeente?

Vele andere steden hebben laten zien hoe je als gemeente straatintimidatie aanpakt. Zo is het een mogelijkheid om straatintimidatie strafbaar te stellen door het opnemen van een bepaling in de Algemeen Plaatselijke Verordening. En er zijn meerdere manier om straat intimidatie als gemeente aan te pakken.

Daarom heeft Ido Venhuizen namens D66 vragen gesteld over straatintimidatie in Groningen. “Ik wil van het college weten of we op korte termijn straatintimidatie strafbaar kunnen stellen via de APV en wat we nog meer kunnen doen om het probleem aan te pakken’, voegt raadslid Ido Venhuizen toe. “Niet om het probleem hiermee direct op te lossen, maar het is wel belangrijk om een signaal af te geven.”

Leven in vrijheid vraagt om een veilige omgeving en daarom heeft D66 Groningen het aanpakken van straatintimidatie in het verkiezingsprogramma vastgelegd. Wij vinden dat we als gemeente Groningen straatintimidatie in welke vorm dan ook actief moet tegengaan.

– Maria Martinez Doubiani

Beeld: Maria Martinez Doubiani