Een trein naar en een echte Campus op Zernike

Beeld: Isa Peters

D66 en Jonge Democraten willen dat er een treinverbinding naar en een echte Campus op Zernike komt. Met de onthulling van het nieuwe stationsbord Zernike Campus presenteerden D66-lijsttrekker Tom Rustebiel en Jonge Democraten-voorzitter Matthijs Hoekstra het plan.

Tom Rustebiel: ‘We kennen allemaal de volle bussen naar Zernike en de drukke wegen in Paddepoel en Selwerd. Met het doortrekken van de treinverbinding vanaf Noorderstation wordt de reis naar Zernike véél comfortabeler en duurzamer. We moeten stoppen met dromen over een onhaalbare tram en aan de slag met een nieuwe treinverbinding en het knelpunt van de fietsoversteek Eikenlaan oplossen.’

De nieuwe treinverbinding zou er met een tussenstop op het Noorderstation zo’n zeven minuten over doen vanaf het Hoofdstation. Voordeel is ook dat met het nieuwe Hoofdstation treinen door kunnen rijden, waardoor er geen overstap meer hoeft plaats te vinden zoals je dat met bussen of een eventuele tram wel zou moeten doen. De treinverbinding kan zo’n 1.500 reizigers per uur aan. Doordat er in het regeerakkoord miljarden zijn vrijgemaakt voor verstedelijking en mobiliteit, moeten er snel keuzes gemaakt worden.
Daarnaast pleitten D66 en Jonge Democraten voor een volwaardige Campus. ‘Op een echte Campus komt wonen, werken, studeren en leven samen. Dat zou goed zijn voor onze studentenstad en als middel tegen de kamernood. Onderwijsinstellingen en gemeente praten er al jaren over, maar hakken maar geen knopen door. De komende jaren moet echt de schop in de grond’, stelt Rustebiel.

D66 spreekt ook de onderwijsinstellingen aan op hun verantwoordelijkheid. De reactie van de Rijksuniversiteit dat studenten ‘tenminste niet onder een brug hoeven te slapen’ heeft de fractie gealarmeerd. ‘Als ze willen blijven groeien, dan wil D66 afspraken maken over huisvesting. Dat betekent onder meer meebouwen aan een Campus op Zernike.’
De nieuwe Campus moet plaats bieden aan duizenden nieuwe woningen, met name gericht op studenten en starters. Op de nieuwe Campus kan een optimale kruisbestuiving plaats vinden tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven en is er ruimte voor voorzieningen en een groene leefomgeving.

Lees ook: Als Groningen echt wil blijven meedoen als studentenstad, moeten we een volwaardige Campus bouwen (opiniestuk DvhN, Tom Rustebiel & Geeske de Vries)