D66, Partij voor het Noorden, GroenLinks: ‘snelheid op Van Zwedenlaan en Hoendiep moet omlaag’

Beeld: PZC

D66 vraagt samen met de Partij voor het Noorden en GroenLinks het college om de maximumsnelheid op het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan te verlagen. Aanleiding is een aantal ongevallen, toenemende verkeersdruk en steeds hogere snelheden op de route.

“Steeds drukker”

Raadslid Tom Rustebiel van D66 nam het initiatief voor de vragen aan het college. ‘Op de routes in Groningen-west wordt het steeds drukker en er wordt regelmatig boven de toegestane snelheid van 60 gereden. Van Zwedenlaan en Hoendiep zijn brede asfaltwegen die vaak als sluiproute worden gebruikt. We zouden graag zien dat het college ingrijpt, de snelheid omlaag brengt naar 50 en aan verkeersremmers gaat werken.’

Met de geplande woningbouwontwikkelingen op de Suikerzijde en in De Held wordt het nog drukken op deze wegen. ‘En door de bouw van deze wegen komen Van Zwedenlaan en Hoendiep eigenlijk in de bebouwde kom te liggen. We bespreken deze maand een plan van het college om 30 per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Dan is het volgens ons logisch om de snelheid om andere wegen zeker niet hoger dan 50 te maken.’

“Gesprekken met Cosun”

De fracties willen ook van het college weten hoe de gesprekken met Cosun – de Suikerfabriek in Hoogkerk – lopen over andere aanrijroutes. Rustebiel: ‘Hier wordt al jaren over gesproken, maar we zien de bietenwagens nog steeds op allerlei plekken door de stad rijden. Dat kan sneller, slimmer en veiliger. Ook vorige maand vond er weer een ernstige aanrijding plaats op de Van Zwedenlaan. Veiligere routes zijn echt nodig.’

“Fietsstad van de wereld”

Eerder kwam de fractie van D66 in het geweer tegen het afpakken van de fietsvoorrang op de rotonde Hoendiep / Van Zwedenlaan. ‘Wij vonden toen – net als alle omliggende wijkorganisaties – dat je hiermee een verkeerd signaal afgeeft. Je maakt auto’s de bovenliggende partij op een weg waar je eigenlijk het verkeer meer af zou moeten remmen. Wij zijn toch de fietsstad van de wereld?’ besluit Rustebiel vragend.