Gemeente moet openheid geven en transpanter werken

Op 1 mei 2022 trad de Wet open overheid (Woo) in werking. De Woo heeft als doel de overheid opener en transparanter te maken. Hiervoor moet meer overheidsinformatie dan voorheen sneller openbaar gemaakt worden en moet deze ook voor iedereen gemakkelijker te vinden zijn. Volgens de nieuwe wet heeft iedereen recht op toegang tot publieke informatie. D66 is blij met deze wet. Antonet Krol, fractievoorzitter D66: “ Wij zijn een groot voorstander van openheid. Inwoners moeten makkelijk toegang hebben tot de informatie die ze zoeken.” Onze gemeente heeft nog het nodige te doen!

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Nieuwe Wet Open Overheid heel belangrijk

Ruim een jaar geleden, op 26 januari 2021, schreven we al een artikel in dit Weekblad (“De Rutte-doctrine in Gilze en Rijen”) dat het met de transparantie helaas nog steeds slecht gesteld staat in onze gemeente. Vragen van inwoners werden vaak slecht of niet beantwoord, en raadsleden hadden soms te maken met hetzelfde euvel. De ‘echte’ informatie bleef vaak buiten beeld, zeker als het college c.q. de ambtelijke staf brokken had gemaakt. Of werd snel ‘geheim’ verklaard (zoals de oorzaken van de forse kostenoverschrijding van 15 miljoen bij de spoorzone), zodat er niet openlijk in een raadsdebat over gesproken kon worden. Hier is de gemeente inmiddels op teruggefloten, omdat uit extern onderzoek blijkt dat het vorige college van B&W te makkelijk en op foutieve gronden de “vertrouwelijkheid” op documenten heeft toegepast. Heel kwalijk, volgens D66.

Wat heeft u aan de Wet open overheid?

Uitgangspunt is dat overheidsinformatie openbaar is, tenzij er een gegronde reden is die openbaarmaking in de weg staat. Dit helpt de inwoners beter te weten wat er gaat veranderen en maakt het inzichtelijker of de overheid doet wat het hoort te doen. Bovendien kunnen de inwoners hun recht om te reageren op besluiten of eigen initiatieven in te brengen beter benutten.
Antonet Krol: “U kunt veel meer en veel makkelijker informatie vinden over bijvoorbeeld besluiten die de gemeenteraad of het college van B&W heeft genomen. En ‘bestuurs-stukken’ van bijvoorbeeld de (ambtelijke) ABG-organisatie. Daarnaast kunt u vragen naar ‘eigen gegevens’ die opgeslagen zijn bij de gemeente. Informatie ouder dan vijf jaar is ook openbaar. Moet deze toch geheim blijven, dan moet de gemeente heel goed kunnen aangeven waarom dat zo is. Zo wordt het voor u makkelijker om tijdig van u te laten horen als u het ergens niet mee eens bent of juist wel. Dit bevordert de betrokkenheid bij het lokale bestuur en vergroot de burgerparticipatie. D66 zal de uitvoering van de wet nauwlettend in de gaten houden. Wij hebben betrokkenheid en participatie hoog in het vaandel staan. Dat kan alleen als de inwoners zich eenvoudig op de hoogte kunnen stellen. Wij gaan er ons best voor doen dat de Woo geen ‘oude wijn in nieuwe zakken’ wordt.