Beter voorbereiden op ouder worden

Met het stijgen van de jaren, stijgen vaak ook de zorgen. Dat hoeft niet persé, maar veel senioren hebben ermee te maken. Met fysiek ongemak, het wegvallen van vrienden en
familieleden, toenemende eenzaamheid en de laatste tijd ook: te weinig geld in de portemonnee om nog leuke dingen te doen. De gemeente voert geen gericht beleid voor de doelgroep ouderen en zeker geen beleid dat toekomstgericht is. Tijd om daar verandering in te brengen, vindt D66.

Beeld: D66

Gilze en Rijen vergrijst

In juli 2021 deden de vier seniorenverenigingen (één per kern) een beroep op de gemeenteraadsfracties om na te denken over de effecten van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen op ouderen. Denk aan het openbaar vervoer, dat er niet beter op is
geworden. Of het toenemende koopkrachtverlies omdat de pensioenen niet voldoende meestijgen met de prijzen. Namens D66 sprak raadslid Frits van Vugt met hen: “Gilze en Rijen vergrijst. Nu is 22% van de inwoners 65 jaar of ouder – in 2040 zal dat 29% zijn. Is onze gemeente hier voldoende op ingericht? Hebben we de (gewijzigde) behoefte aan zorg, aangepaste woonruimte, welzijn en dagbesteding en vervoer in beeld en zijn we klaar om veranderingen door te voeren.”
Uit de laatste Ouderenmonitor blijkt dat veel ouderen in onze gemeente met problemen kampen. Voor sommigen is de nood best hoog.

visie op vergrijzing

De seniorenverenigingen vroegen om een visie van de gemeente om de komende vergrijzing het hoofd te bieden. Plus een concreet plan van aanpak. In ons D66-verkiezingsprogramma hebben wij dat omarmd en zagen reikhalzend uit naar het initiatief van het college van B&W.
Maar het coalitieprogramma van Kern’75, GGR en PvdA is hierover vaag: “we pakken de uitdaging op die de vergrijzing ons brengt”. Van Vugt: “We zijn inmiddels 10 maanden verder en er gebeurt maar niks. In de begroting 2023 staat dat het college het gesprek aangaat met
de seniorenvereniging. Heeft zelfs een gesprek nog steeds niet plaatsgevonden? Waar blijft wethouder Doremalen (PvdA) met een visie en concreet plan van aanpak. Om te voorkomen
dat het weer een gebed zonder end gaat worden, ga ik dit in de gemeenteraad aankaarten.”
Wordt vervolgd.
Reacties of van ideeën wisselen; mail naar: