Gemeentelijke dienstverlening scoort slechter

Onlangs is een onderzoek gehouden onder een grote groep inwoners van onze gemeente.
Hieruit blijkt dat de inwoners de afgelopen twee jaar veel minder tevreden zijn over wat de gemeente voor hen doet. Ook vergeleken met andere, zelfde soort gemeenten als Gilze en Rijen, scoort ons gemeentebestuur veel lager. D66 schrikt hiervan en wil snel verbeteringen zien van het college van B&W.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Gemiddelde rapportcijfer gedaald

Ten opzichte van 2 jaar geleden is het gemiddelde rapportcijfer gezakt van een 6,7 naar 6,1 en dat is fors. In andere gemeenten wordt gemiddeld wel 6,7 gehaald, en de vraag is dus wat er in onze
gemeente nu minder goed gaat.
In dit artikel gaan we in op het onderdeel dienstverlening. Dit gaat niet alleen over de producten en diensten die de gemeente verstrekt (zoals paspoorten) maar ook over de informatie die ambtenaren
geven, hun telefonische bereikbaarheid, het tijdig antwoorden op vragen en het aanvragen van bouwvergunningen. Het totaalbeeld hiervan is ook slechter geworden: de score is van 6,7 naar 6,4
gegaan. Dat komt niet in de buurt van de ambitie die het college van B&W zelf heeft, nl. een 7,5.

Service lijkt achteruit te lopen

Op de vraag of de ambtenaar zich goed kan inleven antwoordt slechts 54% positief, ook dat is heel wat minder dan twee jaar geleden (64%) en lager dan bij andere gemeenten (62%). In de ogen van de helft van de inwoners bieden de ambtenaren onvoldoende ruimte om mee te denken. Slechts 48% is daar tevreden over, terwijl dat eerder nog 57% was. Frits van Vugt, D66-raadslid: “Blijkbaar is de
service van de ABG-ambtenaren er gemiddeld niet op vooruit gegaan – eerder omgekeerd. En dat is vreemd. We zullen wethouder Scheifes (GGR), die over dienstverlening gaat, vragen wat er mis gaat en wat daar aan te doen is.”

Werk aan de winkel

Ook over de deskundigheid spreken niet alle inwoners gunstig. Vond twee jaar geleden nog 70% dat de betreffende ambtenaar deskundig was, dat is inmiddels gezakt naar 61%.
Van Vugt: “De gemeentelijke dienstverlening hoort beter te zijn. Volgens D66 is er dus nog heel veel werk aan de (gemeente)winkel.”
Voor vragen of opmerkingen (zoals uw ervaringen met de gemeente) mail: