Brede steun gemeenteraad voor behoud school in Hulten

En op voorstel D66 voert raad bedelverbod in

Beeld: R Mangold

Voorstellen van D66 aangenomen

Afgelopen donderdag nam de gemeenteraad een tweetal besluiten. Op voorstel van D66 voerde de raad een verbod in om in de kern van Rijen te bedelen. Dat geeft namelijk op dit moment grote overlast rondom het station.
Eveneens unaniem nam de raad het voorstel aan om de school in Hulten te behouden.

Bedelverbod

De afgelopen weken zijn er diverse meldingen geweest bij de politie en op social media dat mensen in Rijen overlast ervaren door bedelaars. Met name rondom het station worden regelmatig reizigers en omwonenden lastig gevallen door intimiderend bedelgedrag van enkele mannen. Soms werd er zelfs midden in de nacht aangebeld bij omwonenden om geld te vragen.
Dat was drie weken geleden voor D66 reden om hier vragen over te stellen aan burgemeester Alssema. D66 had namelijk ook gehoord dat de politie niet afdoende kon optreden, omdat het bedelarijverbod in 2014 door de gemeenteraad uit de plaatselijke verordening gehaald was. Dat bleek zo te zijn.
Dat was reden voor Frits van Vugt, raadslid D66, het voorstel aan de gemeenteraad te doen om het bedelverbod alsnog weer in te voeren. Het D66-voorstel werd unaniem door de gemeenteraad overgenomen. Van Vugt : “Dat zal intimiderend gebedel op straat en andere openbare gelegenheden voortaan kunnen voorkomen”.

Behoud school in Hulten

Op 20 april schreven we in het Weekblad al dat het voorgenomen besluit van het schoolbestuur Nuwelijn om de basisschool De Drie Musketiers in Hulten te sluiten voor D66 onacceptabel is. Ook dreigt de peuterspeelzaal Hummeldonk te stoppen.
Gelukkig zijn het voltallige team en alle ouders van schoolkinderen in het geweer gekomen, omdat het verdwijnen van de school volstrekt niet nodig is. De school functioneert in de ogen van de onderwijsinspectie prima en het zou voor Hulten een ramp zijn als deze belangrijke voorziening zou verdwijnen. Het maakt Hulten dan veel minder aantrekkelijk voor jonge gezinnen. Dat vindt ook de Belangenvereniging Hulten.
Vandaar dat de fracties van CDA, D66, VVD en GB een voorstel hadden gemaakt waarin het college van B&W werd gevraagd om snel met het schoolbestuur te overleggen om sluiting te voorkomen. Het alsnog doorgaan met wervingsacties voor en inschrijving van nieuwe leerlingen in Hulten is cruciaal. De motie werd unaniem aangenomen. Van Vugt: “het is belangrijk dat de voltallige raad dit signaal nu afgeeft”.