Armoede hoort niet in Gilze en Rijen

Armoede mag niet het nieuwe normaal worden. D66 wil dat mensen ondersteund worden om structureel uit de armoede te blijven, om zelfstandig hun leven te kunnen leiden.

Beeld: D66 Gilze en Rijen

Steeds meer huishoudens in de problemen

We staan er vaak niet bij stil, maar te veel huishoudens hebben  (grote) moeite rond te komen. Sommigen hadden het al niet breed, maar door de gestegen energie- en winkelprijzen komen steeds meer huishoudens in de problemen. De loonontwikkeling blijft achter op de gestegen prijzen, al komen er nu gelukkig hogere cao-lonen. In Nederland leven te veel mensen met financiële problemen waarvan ook in onze gemeente een substantiële groep. D66 heeft met anderen het initiatief genomen dat aan te gaan pakken.

Armoedeakkoord

Een kleine ‘schrijfgroep’, met als initiator Rob van Uden (zie foto) en o.a. D66-raadslid Frits van Vugt als medeschrijver, wil het armoedeprobleem beter zichtbaar maken. Dat leidde tot een Armoedeakkoord, dat opsomt hoe ervoor gezorgd kan worden dat niemand in armoede hoeft te raken of te blijven. Het armoedeakkoord roept op er daadwerkelijk wat aan te doen. Want dat kan best! D66 is erg blij met dit armoedeakkoord, al beseffen we dat het nog slechts een oproep is en nog geen uitgewerkt document om het armoedeprobleem aan te pakken.

ons verkiezingsprogramma als inspiratiebron

Saskia de Frel, D66-commissielid: “Tijdens de commissievergadering van 10 mei vertelde Rob van Uden dat de armoedeparagraaf uit ons D66-verkiezingsprogramma (met als kop: ‘Armoede hoort niet in Gilze-Rijen’) als inspiratiebron is gebruikt voor dit manifest. Daar zijn we als D66 trots op. Juist ook omdat we als D66 de afgelopen jaren best veel voorstellen in de raad hebben gedaan om armoede steviger aan te pakken.”
Frits van Vugt vult aan: “Denk aan het uitbreiden van de doelgroep voor de energietoeslag en andere minimaregelingen. Helaas waren Kern ’75, GGR, PvdA en de VVD daar op tegen. Deze partijen roepen wel dat ze tegen armoede zijn, maar het afgelopen jaar hebben ze dat helaas niet in daden omgezet. Hopelijk geeft dit akkoord hen nu een zetje.”
Alle politieke partijen, maatschappelijke organisaties en scholen wordt gevraagd dit akkoord te ondertekenen, om er vervolgens de schouders eronder te zetten bij de uitvoering.

Vragen/opmerkingen mail: [email protected]