Gastvrij toerisme

Jaarlijks kent de gemeente Gennep meer dan een miljoen overnachtingen van toeristen. Voor hen zijn we vooral een fiets- en
watergemeente met snelle verbindingen naar de (internationale) regio, natuurgebieden en andere steden binnen handbereik. Daar mogen we trots op zijn en van genieten. We willen toeristen verleiden om meer van onze mooie gemeente te ervaren.

• Toeristen zijn meer dan welkom in onze mooie gemeente. We gaan graag in gesprek met de horeca om te kijken waar mogelijkheden liggen om kansen nog beter te benutten en het toeristen nog aangenamer te maken.
  • In samenspraak met inwoners denken we aan zaken die zowel de toerist als de inwoner kunnen plezier. In gesprekken van de afgelopen maanden werden zaken genoemd als leenkinderwagens (waar geen parkeerplaats is zodat een eigen kinderwagen meenemen lastig wordt), een pumptrackbaan, groene natuurspeeltuinen en veilige plekken voor jongeren om ‘s avond te kunnen chillen.
  • Niet alleen voor de toerist maar ook voor onze eigen inwoners stimuleren we het fietsen en wandelen. Daarom investeren we in verbetering van fiets- en wandelpaden, én een fietsbruggetje. Waar mogelijk gaan we dat netwerk uitbreiden en letten we er ook op dat het voor al onze inwoners toegankelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe routes langs de Maas en de Niers.
  • We zorgen ervoor dat fietsers op voldoende plekken in onze gemeente hun elektrische fiets kunnen opladen.
  • De gemeente Gennep heeft maar liefst zestig kilometer oeverstrook van Maas en Niers. We kunnen veel meer gebruik maken van deze gronden door de aanleg van strandjes. We gaan de waterkanten aantrekkelijk maken. Met bankjes langs de Maas en Niers vergroten we de recreatiemogelijkheden. De Ottersumse kant van de Niers kan aantrekkelijker worden voor wandelen en recreatie waardoor eveneens de gemeente Gennep en Ottersum beter met elkaar verbonden zijn.