D66 vs. PVV

Twijfel je tussen D66 en de PVV? Dan mag je met recht een zwevende kiezer genoemd worden. D66 en de PVV verschillen op vele punten, zowel groot als klein. De verschillen in opvattingen over rechtstaat, Europa en vrijheden voor iedereen, zijn zo groot dat samenwerking in een college van burgemeester en wethouders is uitgesloten.

Gelijke rechten

D66 verzet zich al meer dan tien jaar in woord en daad tegen de politiek van discriminatie en tegen het populisme. Wij verdedigen democratische waarden als gelijkwaardigheid en de vrijheid van meningsuiting. Wilders sluit bepaalde bevolkingsgroepen uit van die vrijheden en wil van sommige Nederlanders tweederangs burgers maken. D66 ziet het als kracht van onze  vrije samenleving dat we iedereen, binnen de grenzen van de wet, zijn vrijheid gunnen. Wij gaan mensen niet voorschrijven welke feestjes ze wel of niet moeten vieren, wat ze wel of niet moeten eten, hoe ze hun leven achter de voordeur vormgeven. D66 geeft mensen kansen. Die kunnen ze grijpen en dan doen ze mee.

Nederland

D66 is trots op Nederland. Het nationalisme van de PVV druist echter in tegen alles waar Nederland om wordt bewonderd. Ons land is democratisch en werkt samen met vrienden dichtbij en ver weg. Nederland moet staan voor gelijkheid, democratie en een nieuwsgierige blik naar buiten. De PVV is het daar op alle vlakken niet mee eens.

Economie

D66 is voor een Nederland dat samenwerkt met de rest van Europa en de wereld. De PVV wil de ophaalbrug ophalen. Juist op zaken waar we echt onafhankelijk kunnen worden, zoals energie – is de PVV liever afhankelijk van anderen. D66 wil af van fossiele energie, terwijl de PVV het liefst naar aardgas blijft pompen in Groningen en olie wil importeren uit Saudi-Arabië .

D66 vs. CDA

D66 vs. Denk