D66 vs. CDA

U twijfelt tussen een stem op D66 of op het CDA. Net als D66 is het CDA van oudsher een middenpartij. Dat betekent dat we elkaar goed kunnen vinden op een behoorlijk aantal onderwerpen. Op dit moment werken D66 en het CDA samen in de regering. Tussen de traditionele christendemocraten en D66 als grootste vooruitstrevende partij zitten een aantal grote verschillen.

Het gezin

Het CDA zegt een familiepartij te zijn, maar richt zich daarbij alleen op traditionele families en gezinnen. D66 heeft zich de afgelopen jaren echter ook sterk gemaakt voor meeroudergezinnen, en voor alleenstaanden en LHBTI-gezinnen. Dat blijven we de komende jaren doen. D66 wil dat iedereen zichtbaar zichzelf kan zijn.

Samenwerken met de PVV

In 2010 werkte het CDA samen met de PVV als gedoogpartner. Ook nu sluit de partij lokale samenwerking met de PVV niet uit. D66 doet dat wel. Wij zullen niet samenwerken met een partij die hele groepen wegzet, haat en verdeeldheid zaait.  Wij zullen de schreeuwers langs de zijlijn altijd bestrijden met goede, doordachte ideeën die iedere gemeente vooruit brengt.

Vrijzinnig realisme

D66 wil de wietteelt reguleren en een einde maken aan het scheve gedoogbeleid. Dat is beter voor de gezondheid en het kost veel minder politiecapaciteit. Hoewel veel CDA-burgemeesters ons wetsvoorstel met enthousiasme hebben ontvangen, toont het CDA zich landelijk conservatief en is tegen het reguleren van wietteelt.

D66 vs. CDA

D66 vs. Denk