D66 voor

Verzorgenden

Ziek zijn is het akeligste wat iemand kan overkomen. Iemand voelt zich zwak en kwetsbaar en het leven lijkt in niets meer op wat het was toen iemand nog gezond was. Op zo’n moment heeft iedereen behoefte aan goede zorg. Van familie, verzorgenden en verpleegkundigen. D66 wil mensen die zorgen in staat stellen de béste zorg te geven.

– Er komt ruim 2 miljard euro beschikbaar voor duizenden nieuwe verpleegkundigen.

– De mantelzorgboete komt er niet. Als ouderen bij een zoon, dochter of ander familielid willen gaan wonen, moeten we dit stimuleren in plaats van de oudere korten op de AOW.

– D66 wil mantelzorgers zoveel mogelijk ondersteunen. Zo kijken we naar innovatieve oplossingen, zoals de introductie van parttime verpleeghuizen, waar ouderen een paar dagen per week kunnen wonen. Zo kunnen ouderen wennen aan een verpleeghuis en hebben mantelzorgers de ruimte om tot rust te komen.

– Mensen die zorgen krijgen meer mogelijkheden tot om- en bijscholing.

– De administratieve en bureaucratische lastendruk gaat omlaag. Mensen die zorgen moeten hun tijd kunnen besteden aan het bed, niet aan het bureau.

– D66 heeft grote waardering voor diegene die hun vrije tijd steken in de zorg voor een ander, maar professionele zorg moet altijd voldoende aanwezig zijn. Al is het maar voor een weekend, om de zorg even over te nemen. Op deze manier willen we voorkomen dat mantelzorgers overbelast raken.

– D66 wil meer ruimte voor innovatie. Zo kunnen er in huis aanpassingen gedaan worden die het zorgen voor iemand anders makkelijker maken en de patiënt kan langer thuis blijven wonen. Daarnaast trekken we 40 miljoen euro uit voor voor e-health.

Cultuurliefhebbers

Fietsers