D66 voor

Groene realisten

D66 komt nú in actie om klimaatverandering tegen te gaan. We maken ook op lokaal niveau slimme keuzes om onze welvaart en die van komende generaties te garanderen. Dit doen we door niet te hópen op beter klimaat en een schone leefomgeving, maar door nu in actie te komen. Met vertrouwen in de toekomst, want een slimme en schone economie biedt volop kansen.

– D66 heeft met dit kabinet gezorgd voor het groenste regeerakkoord ooit. Nooit eerder zette het kabinet in op zo’n forse vermindering van de CO2-uitstoot, waardoor we nu op koers liggen voor de klimaatdoelen van Parijs. Nooit eerder investeerde een kabinet zoveel in een goed klimaat.

– D66 wil meer groen in en rondom onze steden. Dat is mooier. Daarmee houden we de stad leefbaar en het groen helpt tegen hittestress en vangt water op van grote hoosbuien.

– Alle bussen maken we in 2025 uitstootvrij, zodat er een einde komt aan het moeten inademen van de ongezonde dieselwalmen.

– We sluiten alle kolencentrales vóór 2030 en er komen meer windmolens op zee.

– Wij bouwen 100.000 betaalbare energieneutrale huurwoningen, omdat de goedkoopste en schoonste energie de energie is die  niet wordt gebruikt.Vanaf 2030 worden alleen nog elektrische auto’s verkocht.

– Schone energie wordt goedkoper dan vervuilende energie.

– Er wordt in de Randstad extra geïnvesteerd in OV , spoor en lightrail.

– Om files terug te dringen gaan vrachtwagens betalen per kilometer. En er komen pilots voor betalen naar gebruik voor automobilisten. Daarmee betalen mensen voor een auto die rijdt, niet voor een auto die stilstaat. Dat is eerlijker en beter voor het milieu. Gemeenten mogen milieuzones instellen voor schone lucht.

– We investeren fors in extra fietspaden en fietsenstallingen bij stations.

– Er komen geen nieuwe vergunningen voor gaswinning op land.

– We investeren fors in isoleren en schone energie voor woningen en andere gebouwen.

Cultuurliefhebbers

Fietsers