D66 krijgt het voor elkaar

Goed klimaat

Mede dankzij de inzet van D66 hebben we het groenste regeerakkoord ooit. D66 komt nú in actie voor een schone toekomst. We sluiten de kolencentrales en volgen het principe ‘de vervuiler betaalt’. Ook in uw gemeente zetten we in op een goed klimaat.

Dit doen we door niet te hópen op beter klimaat en een schone omgeving, maar door in elke gemeente nú in actie te komen. Wij bouwen 100.000 betaalbare energieneutrale huurwoningen, omdat de goedkoopste en schoonste energie de energie is die je niet gebruikt. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar zo hebben we ook minder gas uit Groningen nodig. We sluiten de kolencentrales uiterlijk in 2030. Dat zorgt voor een schonere lucht voor mensen die rondom een vervuilende kolencentrale wonen.

D66 wil meer groen in en rondom onze steden. Dat is fijner en daarmee houden we de stad leefbaar. Bovendien helpt het groen tegen hittestress en vangt het water op van grote hoosbuien.

Alle bussen maken we in 2025 elektrisch, zodat er een einde komt aan het moeten inademen van de ongezonde dieselwalmen. Vanaf 2030 worden er alleen nog elektrische auto’s verkocht. Ook zorgen we voor meer laadpalen voor elektrische auto’s langs de snelweg en bij u in de buurt. We bouwen meer windmolens ver weg op zee, zodat we meer elektrische energie opwekken.

Bewust omgaan met energie gaat ook lonen: wie elektrisch rijdt of zelf stroom opwekt, betaalt ook minder belasting. Zo maken we Nederland koploper van een nieuwe, duurzame economie in Europa.

Goed onderwijs

Goed klimaat