Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 3 juli 2018

Gelijke behandeling transgender en intersekse personen nu expliciet in de wet

De Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met het voorstel om transgender personen en intersekse personen expliciet te beschermen tegen discriminatie.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Wat een mooie dag! We hebben in de Tweede Kamer afgesproken om de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) aan te passen en dat is winst. Iedereen in Nederland moet zichtbaar zichzelf kunnen zijn. Er mag geen twijfel over bestaan dat mensen die niet in een standaard vrouw- of manplaatje passen beschermd zijn tegen discriminatie.”

Aanpassing van de wet

Bergkamp heeft samen met Kirsten van den Hul (PvdA) en Nevin Özütok (GroenLinks) een initiatiefwet ingediend om de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) aan te passen. Transgender en intersekse personen worden vaak geconfronteerd met discriminatie, zo blijkt uit onderzoek.

Het wetsvoorstel expliciteert dat onder discriminatie van geslacht ook vallen: discriminatie op grond van geslachtskenmerken (vrouwelijke en/of manlijke lichaamskenmerken), genderidentiteit (of je je vrouw of man voelt) en genderexpressie (of je je masculien of feminien gedraagt). Daarmee worden transgender personen en intersekse personen expliciet beschermd tegen discriminatie.

Achtergesteld op de arbeidsmarkt

Van den Hul: “Die bescherming is helaas geen overbodige luxe. Want nog steeds worden transgender personen en intersekse personen gediscrimineerd. En transgender personen worden nog te vaak achtergesteld op de arbeidsmarkt; hun werkeloosheidspercentages liggen 20 procent hoger dan gemiddeld. Dat is onacceptabel. Deze wetswijziging versterkt hun rechtspositie, en daar ben ik trots op.”

Özütok: “Ik ben blij met ons resultaat vandaag. Het maatschappelijke probleem, de achterstelling waar transgenders en intersekse personen in de praktijk mee te maken hebben, is de reden dat wij deze initiatiefwet hebben gemaakt. Deze wet is daarom wat mij betreft het startpunt voor het effectiever bestrijden van discriminatie.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.