Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 4 juli 2013

Gekozen burgemeester stap dichterbij

De gekozen burgemeester is een stap dichterbij met het initiatiefwetsvoorstel van D66 om de benoeming van de burgemeester en commissarissen van de Koning uit de grondwet te halen. Over dit initiatiefwetsvoorstel van D66-Kamerlid Gerard Schouw wordt vandaag in de Tweede Kamer gedebatteerd. D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “D66 is voorstander van een direct gekozen burgemeester en een direct gekozen commissaris van de Koning. Dit voorstel is een eerste stap op weg hier naartoe. Onze fractie zal het wetsvoorstel dan ook van harte ondersteunen.”

Regeerakkoord

Het kabinet heeft de initiatiefwet van D66 opgenomen in het regeerakkoord en wil dit dus ook graag geregeld hebben. Pechtold: “Nu de coalitie van VVD en PvdA hetzelfde wil, dragen wij graag ons steentje bij om de spoedige uitvoering ervan.”

Grondwet

D66 vindt dat de benoeming van de burgemeester en de commissaris van de Koning niet in de Grondwet thuishoort. De Grondwet moet zich richten op principiële en beschermingswaardige zaken, zoals onze grondrechten. De benoeming van een burgemeester hoort daar niet bij. De gewone wet kan gemeenten en provincies opheffen, samenvoegen, etc. maar kan niet de belangrijkste functionarissen aanstellen. Verder is het ook belangrijk dat wetten aangepast kunnen worden naar de huidige tijd. De wereld veranderd, wetten moeten mee kunnen veranderen.