Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

maandag 11 december 2017

Geef startende huizenkopers meer zekerheid

D66 Tweede Kamerlid Jessica van Eijs wil dat starters op de woningmarkt ook een huis kunnen kopen. De risico’s voor de starter en voor de economie moeten daarbij zo overzichtelijk mogelijk zijn. Daarom is het ook goed dat het sinds 2013 verplicht is om de hypotheekschuld af te lossen. Mensen kunnen bovendien in principe vanaf 2018 niet meer lenen dan wat het huis waard is.

Alleen als je je huis energiezuiniger maakt, kun je tot 6% van de waarde van het huis bijlenen. D66 wil dat mensen die hun eerste huis kopen wel nog steeds de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) kunnen financieren via de hypotheek. Van Eijs: “D66 wil dat mensen die hun eerste huis kopen zoveel mogelijk zekerheid hebben. Het is al vervelend genoeg als je werkloos wordt of dat je gaat scheiden. Het is dan helemaal om naar van te worden als je dan ook nog met duizenden euro’s aan restschuld blijft zitten als je je huis gedwongen moet verkopen. Daarom wil D66 dat het mogelijk blijft om de NHG te financieren bij het kopen van je huis. Dat geeft een startende huizenkoper en de huizenmarkt rust. Daar zijn we allemaal bij gebaat.”

Stabiele huizenmarkt

Vroeger waren de hypotheekschulden veel te hoog. Dit hebben we ook tijdens de woningcrisis gezien. Om te zorgen voor een stabiele huizenmarkt kunnen huizenkopers straks niet meer lenen dan hun huis waard is. Nu kunnen huizenkopers nog 101% van de woningwaarde als hypotheek krijgen. Vanaf 2018 is dat 100% van de waarde van het huis. Dat is een goede maatregel, omdat mensen zo minder snel met een restschuld blijven zitten als ze hun huis moeten verkopen. Een vervelend bij-effect is dat steeds minder mensen NHG nemen. De premie van de NHG is 1% van de woningwaarde. Van Eijs: “D66 wil niet dat het nodig is dat mensen straks extra zekerheid voor hun eerste koophuis moeten betalen met hun eigen spaargeld. Zekerheid op de woningmarkt moeten we juist aanmoedigen!”

NHG geeft starters zekerheid

De NHG biedt vooral starters op de woningmarkt meer zekerheid. In 2018 kan voor huizen met een waarde tot 265.000 euro kan NHG worden afgesloten. Daarmee betaalt de starter minder rente. Wanneer de huiseigenaar zijn huis met NHG gedwongen moet verkopen, bijvoorbeeld door een echtscheiding, dan wordt de eventuele restschuld op je hypotheek kwijtgescholden. Daarvoor betaal je 1% van de woningwaarde aan premie wanneer je het huis koopt.

Ruimte, wonen en mobiliteit

D66 wil vooruit, ook als het gaat om de inrichting van ons land. Een nieuw evenwicht bij het inrichten van de omgeving met ruimte voor groei, zorg voor groen, een hoogwaardig openbaar vervoer en een gezonde en goed werkende woningmarkt. De weilanden in het Groene Hart en de bossen op de Veluwe koesteren we en thuiswerken en buiten de spits reizen stimuleren we.