Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 15 mei 2018

Gebruik handel om Iran-deal overeind te houden

Europese en Nederlandse bedrijven die zaken willen blijven doen met Iran, moeten beschermd worden tegen Amerikaanse sancties.  Zo kan de nucleaire deal met Iran overeind worden gehouden, aldus D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma

Minister Blok geeft op vragen van Sjoerdsma aan dat het de Nederlandse inzet is dat Europese bedrijven geen hinder ondervinden wanneer ze zaken blijven doen met Iran. Alle opties die Sjoerdsma noemde om Europese bedrijven tegen Amerikaanse sancties te beschermen liggen wat Blok betreft op tafel. Hij gaat dit met zijn Amerikaanse en Europese collega’s bespreken. Sjoerdsma: “Nu de Verenigde Staten uit de Iran-deal zijn gestapt, vraagt het voorkomen van een nucleair Iran niet om minder maar om meer handel tussen Iran en Europa. Onze veiligheid valt en staat bij of Iran zich aan de gemaakte afspraken blijft houden. Dat betekent nog meer dan we tot nu toe deden, handel inzetten als beloningsmiddel. Maar dan moet die handel wel mogelijk zijn.”

Nucleair Iran voorkomen

Nu Amerika uit de Iran-deal stapt, wil het land ook sancties opleggen aan Europese bedrijven die wél handel blijven drijven met Iran. Ook kunnen Amerikaanse en Europese banken weigeren medewerking te verlenen aan financiële transacties, zoals destijds bij de boycot van Cuba gebeurde. Op verzoek van Sjoerdsma wordt onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om dat te voorkomen. Te denken valt aan een speciaal juridisch kader wat Europese bedrijven kan beschermen tegen deze secundaire sancties van Amerika, mede naar aanleiding van het advies van de International Crisis Group om verdere escalatie en conflict in het Midden-Oosten te voorkomen. Daarnaast zou het mogelijk maken van leningen vanuit de Europese Investeringsbank voor infrastructuurprojecten in Iran zinvol kunnen zijn.

Zonder handel geen leverage

Het doel van het voorstel van Sjoerdsma is dat Iran gemotiveerd blijft zich aan de gemaakte afspraken van de Iran-deal te houden. Die afspraken bestaan uit twee delen: Iran ontwikkelt geen uranium voor nucleaire doelen en laat internationale inspecties toe, in ruil voor versoepeling van de sancties en meer handel. Sjoerdsma: “Als handel wegvalt voor Iran, waarom zouden ze zich dan nog houden aan het voor hun minst voordelige onderdeel van deze afspraken? Handel met Iran is onze leverage. Voor onze veiligheid is die handel hard nodig.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.