Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 9 oktober 2018

Laat zien dat burgerrechten niet afhangen van deal of geen deal

In de Volkskrant van 9 oktober 2018 doen Kees Verhoeven en Sophie in ’t Veld een oproep om de rechten van burgers te garanderen die direct betrokken zijn bij de Brexit. Lees hier het opiniestuk.

In de Brexit-onderhandelingen tussen de EU en het Verenigd ­Koninkrijk dreigen miljoenen mensen tussen wal en schip te belanden. Worden deze mensen binnen nu en een jaar het land uitgeknikkerd? Kunnen ze hun baan houden? Het is hoog tijd dat we meer zekerheid bieden aan de mensen die serieus rekening houden met een zogeheten no-deal Brexit. Dat scenario, waarin het VK zonder plan en zonder deal in het diepe springt, komt met rasse schreden dichterbij.

Na 45 jaar Brits EU-lidmaatschap is er opeens nog maar een half jaar te gaan tot de Brexit, en er lijkt geen schot te zitten in de onderhandelingen. Hoe deze ook aflopen, de Europese regeringsleiders moeten de fundamentele burgerrechten van ­gewone Europeanen lostrekken van onderhandelingen over handel en economie. Voor drieënhalf miljoen EU-burgers in het VK en anderhalf miljoen Britten is het inmiddels alarmfase rood. Vijf miljoen mensen zien Brexit afstevenen op een drama met voor hen grote consequenties.

Unilaterale verklaring

We hebben het over mensen die in goed vertrouwen gebruik hebben gemaakt van hun rechten als Europees burger. Ze wonen, werken, of studeren in een andere EU-lidstaat dan op hun paspoort staat. Een groot deel van hen is geboren met deze rechten. Ze hebben een gezin gesticht, een huis gekocht, een bedrijf opgezet. Nu staan al deze verworvenheden ineens op losse schroeven.

Het Europees Parlement zal alleen instemmen met een Brexit-deal, indien de burgerrechten van alle Europeanen die geraakt worden door de Brexit gegarandeerd zijn. In het geval van een no-deal is het echter uit handen van het Parlement en komt het volledig aan op de nationale regeringen. Daarom moeten de EU en de ­Europese regeringsleiders nu al unilateraal verklaren dat de rechten van Britten in de EU gewaarborgd zijn.

Maak Europees burgerschap betekenisvol

Om te beginnen door het voorbeeld van Duitsland te volgen en snel de dubbele nationaliteit mogelijk te maken voor Brexit-gedupeerden. Dat deze bal gaat rollen is niet alleen in het belang van Britten in Europa, maar juist ook in het belang van de meer dan 100 duizend Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk. Europa moet als sterkste onderhandelingspartner deze lont ver van het kruitvat houden.

De Brexit-gedupeerden smeken hun overheden om meer duidelijkheid. Die hadden ze al veel eerder moeten krijgen, op dezelfde manier als er inspanningen worden geleverd om bedrijven te helpen met hun voorbereidingen op Brexit. Nu is het tijd ook iets voor gewone mensen te doen.

Hen een uitweg bieden is het juiste om te doen. Niet alleen omdat zij, in tegenstelling tot grote bedrijven, ­momenteel niemand in hun kamp hebben, maar ook om te laten zien dat het Europees burgerschap echt iets betekent. Dat het niet zomaar weggevaagd kan worden met één pennenstreek. Laat burgerrechten dan ook niet afhangen van een deal of geen deal, maar garandeer deze in alle ­gevallen.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.