Blijf op de hoogte

maandag 12 oktober 2015

Focus op échte vluchtelingen, betere opvang en snelle integratie

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Nederland moet er alles aan doen om te zorgen dat alleen échte vluchtelingen naar Nederland komen, er goede opvang is met draagvlak onder de lokale bevolking en moet er direct gestart worden met de integratie.” Vandaag komt D66 met een aantal voorstellen.

Het debat over de vluchtelingenproblematiek beweegt zich nu tussen de ooglidcorrecties van de VVD en de complottheorieën van de SP.  D66 vindt het belangrijk dat we terugkeren naar pragmatische oplossingen, dat het kabinet meer doet om de instroom van vluchtelingen in Nederland in goede banen te leiden en nu al werk maakt van de integratie. D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Door oorlogsgeweld in Syrië, de dictatuur in Eritrea en acties van de Taliban in Afghanistan is op dit moment het hoogste aantal mensen op drift sinds de Tweede Wereldoorlog. Voor deze mensen willen wij en moeten wij er zijn. De realiteit is dat vluchtelingen naar Nederland komen en dat deze mensen niet op korte termijn, misschien wel nooit, zullen terugkeren naar hun thuisland. Daarom moet Nederland er alles aan doen om te zorgen dat alleen échte vluchtelingen naar Nederland komen, er goede opvang is met draagvlak onder de lokale bevolking en moet er direct gestart worden met de integratie.” D66 komt daarom vandaag met een aantal voorstellen.

Alleen échte vluchtelingen

Nederland moet natuurlijk asiel geven aan mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld, maar er zijn ook mensen die onterecht proberen te profiteren van deze noodsituatie. Die moeten zo snel mogelijk teruggestuurd worden. Nederland moet daarom meer financiële middelen en menskracht beschikbaar stellen om betere selectie aan de Europese buitengrenzen mogelijk te maken. Nu is er van de geplande Europese aanmeldcentra slechts één daadwerkelijk operationeel. Het gevolg is dat vluchtelingen ongehinderd en ongeregistreerd Europa doortrekken. Sjoerdsma: “Laten we ook creatief en pragmatisch zijn. Pik economische vluchtelingen die in Nederland aankomen er sneller uit. Voor de asielprocedure start zitten vluchtelingen minimaal vier maanden in de opvang, ook de economische. Laat iedereen bij aankomst een bandje inspreken en laat tolken deze afluisteren. Zij pikken een Egyptenaar die zich als Syriër voordoet er zo uit. Zo scheiden we eerder de economische van de échte  vluchtelingen en komt er meer ruimte vrij in de noodopvang.”

Goede opvang, draagvlak Nederlanders

Niemand hoort in Nederland op straat te slapen, crisis- en noodopvang moet daarom goed geregeld zijn. Gemaakte afspraken met gemeenten hierover mag het kabinet niet schenden. Dat is slecht voor het draagvlak onder Nederlanders. Sjoerdsma: “Het kabinet zag de verhoogde instroom al in mei 2014 aankomen, maar verzuimde enige voorzorgsmaatregelen te treffen en daarom moeten nu alle zeilen bijgezet worden. Alle gemeenten groot en klein moeten hun steentje bij gaan dragen. De grote steden kunnen in verhouding meer doen door bijvoorbeeld (half)leegstaande kazernes ter beschikking te stellen. Kleinere gemeenten kunnen makkelijker bijdragen als het COA ook kleinere noodopvanglocaties accepteert. En de overheid moet gemeenten die crisisopvang ter beschikking stellen financieel compenseren zodat dit geen belemmering is.”

Direct integreren

D66 wil dat al in de noodopvang gestart wordt met het leren van de Nederlandse taal en inburgering, dat diploma’s snel beoordeeld en erkend worden en dat werkbeperkingen zoveel mogelijk worden opgeheven. Sjoerdsma: “We brengen morgen geen vrede tot stand in Syrië of democratie in Eritrea. Iedereen die doet alsof deze mensen na een jaar terugkeren naar hun thuisland kijkt weg van de realiteit. Ga dus direct aan de slag met de integratie. Zorg dat vluchtelingen vanaf dag 1 de taal leren, laat ze werken en bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Zorg dat ze zo snel mogelijk op eigen benen kunnen staan. Doen we dat niet dan zal Nederland daar zelf de zure vruchten van plukken.”

Lees hier het hele actieplan.

Vluchtelingen

Foto: Josh Zakary /via Flickr