Bepaal welke mails jij ontvangt

vrijdag 18 mei 2018

Flinke investeringen in ontwikkelingssamenwerking

Het kabinet committeert zich weer aan de internationale norm van 0,7% van het bruto nationaal inkomen voor ontwikkelingssamenwerking. Dat blijkt uit de Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) beleidsnota van D66-Minister Kaag. Een diepe wens van D66 wordt hiermee vervuld.

D66-Kamerlid Achraf Bouali: “Sinds Rutte I is er alleen maar bezuinigd op ontwikkelingssamenwerking. Die trend is door ons regeerakkoord al gekeerd, met 1,8 miljard extra per jaar. Nu staat ook de 0,7% norm weer als stip op de horizon vast en wordt de optie voor meer geld opengehouden. D66 vindt het belangrijk dat Nederland als welvarend land koploper is in het bestrijden van de grondoorzaken van armoede in de rest van de wereld.”

Onderwijs, werk, jeugd en meisjes

D66-Minister Kaag legt de nadruk op onderwijs, werk, jeugd en meisjes in instabiele regio’s rondom Europa: de Hoorn van Afrika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Daar wordt 60 miljoen extra per jaar voor uitgetrokken. Dat aandacht voor meisjes centraal staat, is in de hele BHOS-beleidsnota terug te zien: van werken aan gendergelijkheid tot de versterking van de positie van vrouwen en meisjes. Kaag: “Verbetering van hun positie, zowel seksuele als economische rechten, zal een groot verschil maken om hun perspectief op een beter leven te vergroten.”

Klimaataanpak

Daarnaast komt er een stevige klimaataanpak met een nieuw fonds voor klimaatinvesteringen in ontwikkelingslanden van 40 miljoen euro per jaar. Juist omdat veel ontwikkelingslanden nu al kampen met extreme droogte of heftige overstromingen door klimaatverandering. Bouali: “Hier ligt ook een grote grol voor Nederlandse bedrijven weggelegd, die met innovatieve oplossingen kunnen bijdragen aan het voorkomen van klimaatschade. Denk bijvoorbeeld aan het aanleggen van riolering, het plaatsen van zonnepanelen op scholen of roetfilters voor de meest vervuilende fabrieken en bussen.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid