Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Door je e-mailadres in te vullen en op "aanmelden" te klikken geef je ons toestemming om je e-mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om je regelmatig updates te sturen. Hier kun je meer lezen over hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier kun je alle voorkeuren wijzigen.

Steun ons en help Nederland vooruit

Veiligheid in het openbaar vervoer

Veiligheid staat voor D66 voorop. Veiligheid voor reizigers in het openbaar vervoer en veiligheid voor NS-medewerkers. Daarom pleit D66 voor maatregelen die direct kunnen worden ingezet. Op de stations waar dat mogelijk is, moeten de poortjes worden gesloten. Daardoor kunnen zwartrijders niet meer met de trein reizen. Op risicotrajecten moet er standaard meer dan één conducteur op de trein zitten, zodat zij er nooit alleen voor staan. Ook pleit D66 voor een telefoonnummer waar reizigers incidenten eenvoudig per sms kunnen melden.

Echte veiligheid

Deze oplossingen zijn relatief gemakkelijk en snel in te zetten. Tegelijkertijd vergroten zij direct de veiligheid voor NS-medewerkers en reizigers. Dit soort maatregelen zijn daarom veel effectiever dan een onderzoek naar mogelijkheden om NS-medewerkers te bewapenen,. NS-medewerkers zijn namelijk niet, zoals politieagenten, getraind om wapenstokken en pepperspray om te gaan. Bovendien is het de vraag hoe effectief deze wapens zijn in een volle treincoupé tegenover een agressieve reiziger met bijvoorbeeld een mes. Als afschrikmiddel werkt het in ieder geval niet; bewapende politieagenten hebben eveneens regelmatig met agressie en geweld te maken.

Kortom, D66 pleit voor echte veiligheid in het openbaar vervoer en geen schijnveiligheid.

Laatst gewijzigd op 20 april 2015