Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Familie van nu

Veel mensen herkennen zich niet meer in het familierecht. Ook erven en schenken moet anders. D66 staat voor vrijheid van leefvormkeuze. Dat vraagt om een overheid die leefvormneutraal is.

Oproep: deel uw persoonlijke ervaringen

D66-Tweede Kamerlid Vera Bergkamp deed op Twitter en tijdens het 101ste congres, op 18 april 2015, een oproep om persoonlijke ervaringen met knellende familiewet- en regelgeving te delen. Inmiddels heeft ze tientallen e-mails ontvangen. Eén ding is voor Bergkamp duidelijk: er is een grote behoefte in de samenleving om de bestaande wetten en regels te veranderen. Bergkamp: “De ‘Familie van nu’ ziet er anders uit dan vroeger. Ongehuwd samenwonen is nu vaker regel dan uitzondering. Sinds de jaren ’70 is het aantal echtscheidingen verdrievoudigd. Zo’n 15% van de kinderen woont in een eenoudergezin. Daarnaast groeien steeds meer kinderen op in een gezin met twee moeders of twee vaders. En het aantal mensen zonder relatie groeit. Maar de wetgeving heeft geen enkele gelijke tred gehouden met deze ontwikkelingen. Een herijking is dus nodig.”

Wilt u ook uw ervaring (anoniem) delen?

Samen met een team van experts en een klankbordgroep heeft Vera Bergkamp de resolutie Familie van nu opgesteld. Deze resolutie is tijdens het D66-congres op 31 oktober aangenomen. De komende periode werkt de Tweede Kamerfractie van D66 de voorstellen verder uit in onder meer initiatiefnota’s en mogelijk –wetsvoorstellen. Uiteraard kunt u uw vraag of ervaring delen, door contact op te nemen met Vera Bergkamp.

Laatst gewijzigd op 2 november 2015