Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 13 mei 2016

Facebook, wees open over je informatiemacht!

Kees Verhoeven

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Facebook en andere machtige internetbedrijven openheid gaan geven over de manier waarop berichten getoond en verwijderd worden.

Verhoeven: “We realiseren het ons niet, maar Facebook is de meest invloedrijke bron van nieuws. Dagelijks krijgen meer dan een miljard mensen hun informatie en nieuws over de wereld binnen via Facebook. Dat maakt Facebook, maar ook bijvoorbeeld Google met een marktaandeel van zo’n 95%, enorm machtig. Via algoritmes, gebaseerd op aannames en profielen worden hun berichten, zoekresultaten en trending topics tot stand gebracht. Dit soort rekenregels zijn niet neutraal of objectief, ik vind het belangrijk dat er meer kennis en duidelijkheid over de gevolgen komt voor internetgebruikers. Waarom dwingen we deze bedrijven niet om meer duidelijkheid te geven over dit soort processen?”

Invloedrijke algoritmes

De online ervaring en beleving van mensen wordt in grote mate bepaald door algoritmes. Facebook toont bijvoorbeeld berichten op basis van eerdere ‘likes’, eerder ingenomen standpunten of voorkeuren. “Dat kan tot een soort digitale verzuiling leiden met ingrijpende gevolgen. Een online omgeving waarin mensen geen andere meningen, uitgangspunten of perspectieven meer zien. Onlangs maakte Facebook het profiel van een Kamerlid dat een kritisch bericht had geplaatst over Erdogan tijdelijk ontoegankelijk. We weten niet waarom, daar weigert Facebook openheid over te geven. Daarom wil ik dat grote internetbedrijven als Facebook transparant zijn en gebruikers informeren over de manier waarop berichten getoond en verwijderd worden. Als dat op basis van algoritmes gebeurt, moet de werking ervan uitgelegd worden,” aldus Verhoeven.

Lees hier het opiniestuk van Kees Verhoeven hierover, ook te lezen op zijn Facebook pagina