Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 13 maart 2013

Europees terugkeerbeleid vluchtelingen

D66-kamerlid Sjoerd Sjoerdsma pleit voor een Europees ambtsbericht dat leidend is bij het bepalen van het terugkeerbeleid voor vluchtelingen. Dit ambtsbericht geeft aan of een land veilig of onveilig is voor terugkeer. De Tweede Kamer debatteert vandaag over dit terugkeerbeleid. Sjoerdsma: “Nu heeft elke lidstaat een eigen ambtsbericht waarop men baseert of een land veilig genoeg is of niet. Dat zorgt voor oneerlijke situaties. Het is niet te begrijpen dat Nederland op een bepaald moment Somaliërs wel terugstuurt, terwijl de Denen en Britten Somalië te onveilig vinden.

Stappenplan

Ambassades rapporteren met ambtsberichten over veiligheidssituaties in bepaalde landen. De berichten geven aan welke risico’s bijvoorbeeld homoseksuelen of politieke vluchtelingen lopen. Sjoerdsma stelt een stappenplan voor die uitzetting van vluchtelingen binnen de Europese Unie eerlijker en zorgvuldiger maakt. “Allereerst moet er een harmonisatie plaatsvinden van de landeninformatie die lidstaten gebruiken. Een tweede stap moet zijn dat een onafhankelijke instantie een openbaar advies geeft over de situatie voor specifieke groepen in alle VN-landen. Dit moet leidend zijn in de asielprocedure. Tenslotte moeten we voortvarend te werk gaan als het gaat om de uitvoering van de plannen voor een gemeenschappelijk immigratie- en asielbeleid. Er kan geen verschil meer zijn in uitzettingsbeleid. Dan is de procedure écht eerlijk,” aldus Sjoerdsma.

Uitzettingen

Volgens het kabinet Rutte-II zijn er in de tweede helft van vorig jaar 3240 mensen uitgezet. Op dit moment werkt Nederland al samen met Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk richting Afghanistan.  D66 is op zoek naar de volgende stappen, zeker rondom controversiële uitzettingen. Het kabinet is bijvoorbeeld van plan om ook enkele honderden Somalische vluchtelingen terug te sturen. De eerste Somalische asielzoeker die daadwerkelijk zou worden uitgezet is in hoger beroep gegaan tegen zijn uitzetting en mag de uitkomst in Nederland afwachten.  Sjoerdsma: “Het gaat om aanzienlijke getallen. In de hele Europese Unie gaat het om tienduizenden mensen per jaar. Zij verdienen een streng maar eerlijk proces, dat uiteindelijk in de hele Unie hetzelfde is.”