“Brussel op je laptop: welke kant moet Europa op?”

Waarom lukt het de EU niet om de afbraak van de rechtstaat in Polen en Hongarije een halt toe te roepen? Waarom wordt het Europese asiel- en migratiebeleid geblokkeerd? Wat betekent de Green Deal voor de Europese economie? Hoe maken we de EU democratischer en slagvaardiger? Hoe gaan we Europees economisch herstel na de coronacrisis in de stijgers zetten?

Loop jij met deze en andere vragen over Europa? Dan is deze serie masterclasses, georganiseerd door Europarlementariër Sophie in ‘t Veld, jou op het lijf geschreven.

De EU staat voor enorme uitdagingen, zeker tijdens de coronacrisis. In deze reeks masterclasses behandelen we deze uitdagingen. We doen dit samen met toonaangevende experts en politici die je zullen uitdagen om jouw kennis van en visie op Europa verder te ontwikkelen. We laten je daarmee kennis maken met de praktijk van Europees beleid en politiek.

Welke kant moet Europa op? We gaan het samen ontdekken.

Meerdere sprekers hebben hun deelname al bevestigd, waaronder Europarlementariër en voormalig premier van België Guy Verhofstadt, professor en rechtsstaatsexpert Laurent Pech en Directeur-Generaal “Begroting” van de Europese Commissie GertJan Koopman.

Aanmelden voor 15 augustus. Onderaan deze pagina lees je hoe je dat doet.

Het programma

7 september 2020 – Economisch herstel na de coronacrisis
Focushet EU-herstelfonds van 750 miljard Euro. Waar komt het geld vandaan? Hoe wordt het verdeeld? Wat zijn de voorwaarden? Hoe is het politieke speelveld?

28 september 2020 – Green Deal
Focus: de nieuwe groene EU-agenda voor de lange termijn. Welke investeringen moeten we doen? Hoe gaan we dat betalen? Op welke manier gaan we de groene doelstellingen halen?

12 oktober 2020 – Asiel & migratie
Focus: het huidige en toekomstige EU asiel- en migratiebeleid. Welke EU-wetgeving is nu van kracht? Hoe wordt die nageleefd? Wat is het nieuwe “Pact” voor asiel- en migratiebeleid?

26 oktober 2020 – Europese waarden
Focus: de rechtsstaatscrisis in de EU en de nieuwe conservatieve bewegingen tegen Europese waarden. Welke instrumenten heeft de EU om te monitoren en op te treden?

9 november 2020 – Digitaal Europa
Focus: de betekenis van Europese digitale soevereiniteit en hoe privacy en gegevensbescherming te waarborgen. Kan de EU leiden op AI? Wat zijn de risico’s?

30 november 2020 – De toekomst van de EU
Focus: de Conferentie over de Toekomst van Europa. Hoe werkt de Conferentie? Wat is er mogelijk qua hervormingen om de EU democratischer en slagvaardiger te maken?

Format

Als je deelneemt aan de masterclasses dan rekenen we op je actieve inzet en participatie. Elke masterclass heeft de volgende opzet:

Vooraf
– Ter voorbereiding lees je een aantal teksten of kijk je een aantal fragmenten, deze krijg je een week van tevoren aangeleverd.
– Je stuurt voor elke masterclass 2 vragen en 1 stelling op. Daar kunnen de sprekers rekening mee houden.

Tijdens
De masterclasses vinden plaats op maandagavond van 20u00-21u30:
– 5 minuten introductie door Sophie in ‘t Veld
– 10 minuten achtergrond van een expert (universiteit, denktank of ngo)
– 10 minuten visie van een politica/cus
– 10 minuten praktijk van een EU-beleidsmaker of adviseur achter de schermen
– 45 minuten Q&A en discussie
– 10 minuten interactieve quiz met de deelnemers

Achteraf
– Je geeft feedback en reflectie naar aanleiding van de sessies, via email of WhatsApp
– Als je alle sessies actief hebt gevolgd dan word je uitgenodigd voor een bezoek aan het Europees Parlement in Brussel of Straatsburg (als de coronabeperkingen worden opgeheven).

Deelname en selectie

De masterclass is beperkt tot 30 deelnemers zodat iedereen zoveel mogelijk actief kan participeren.

We zoeken mensen met het volgende profiel:
– D66 en/of JD-lid;
– Geïnteresseerd in de EU maar niet professioneel actief op dit vlak;
– Gecommitteerd om aan alle sessies actief mee te doen.

Als je geïnteresseerd bent, stuur dan een korte motivatie (max. 250 woorden) en een CV (max. 2 pagina’s) naar [email protected] voor 15 augustus 2020.