Onzichtbare Vrouwen

Woensdag 24 februari 2021 van 20:00- 21:30 uur organiseerde EBN een lezing en discussie
Wist je dat door gebrek aan data het vaak helemaal niet duidelijk is wat de impact van wet- en regelgeving op vrouwen is? Data-analist Caroline Criado Perez onthult in haar boek ‘Onzichtbare vrouwen’ hoe deze ‘genderdatakloof’ er wereldwijd voor zorgt dat vrouwen vergeten en dus onzichtbaar worden. En dat heeft regelmatig grote consequenties. Denk aan essentiële veiligheidsissues als het testen van een autostoel op vrouwen of de werking van medicatie.
Speciaal voor alle D66 leden en het Els Borst Netwerk organiseerde het landelijk Els Borst Netwerk op woensdagavond 24 februari van 20.00-21.30 uur een digitale bijeenkomst over de genderdatakloof. Want hoe zit dit precies in Nederland en wat kun je er als politica eigenlijk mee?

Programma
Wetenschappelijk medewerker van de Mr. Hans van Mierlo Stichting Laura de Vries geeft een introductie op het boek van Perez en staat stil bij oplossingen voor de genderdatakloof. Daarna kun je kiezen uit twee sessies. In de ene sessie zal Ody Neisingh van WOMEN Inc samen met Laura met ons in gesprek gaan over hoe Nederland via gendermainstreaming de impact van beleid op zowel mannen als vrouwen wil nagaan. Maar gebeurt dat ook altijd? Of kan er meer? Er is ruimte voor vragen en tijd om na te denken over welke inspirerende oplossingen we kunnen aandragen bij onze partij. In de andere sessie doe je inspiratie op wat je met het thema als lokaal of provinciaal gemeenteraadslid of lid mee kunt doen. Anne-Marijke Podt, vicefractievoorzitter gemeenteraadsfractie D66 Utrecht, deelt hoe zij hiermee aan de slag is.

Ody Neisingh
Ody Neisingh werkt in de coulissen van de politiek om vrouwenrechten en seksuele rechten te waarborgen. Eerder werkte ze voor Rutgers en het Humanistisch Verbond, momenteel voor WOMEN Inc. Namens het maatschappelijk middenveld is ze namens Nederland lid van het Europees Economisch Sociaal Comité en houdt in Europa een oogje in het zeil als het gaat om gendergelijkheid, diversiteit en inclusiviteit. Ody is schrijfster van het op 10 februari verschenen kinderboek ‘Mama is Minister-President’

Laura de Vries
Laura de Vries werkt als wetenschappelijk medewerker bij de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66. Daar doet zij onderzoek naar technologische ontwikkelingen en de relatie tussen feminisme en sociaalliberalisme. In 2020 publiceerde zij haar onderzoek ‘Algoritmes en lokale overheden. Kansen voor iedereen?’. Onlangs schreef zij samen met Afke Groen en Tessa Holzman het hoofdstuk ‘Een feministische regering maakt een ‘gelijke-kansentoets’ onderdeel van al haar beleid’ voor de bundel ‘Naar een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid’.

Anne-Marijke Podt
Als vicefractievoorzitter en raadslid met zes jaar ervaring in de gemeente Utrecht en kandidaat-Kamerlid voor de Tweede Kamer weet ze visie en politieke oplossingen te verbinden. Ze is een bèta, met een voorliefde voor systemen (technisch en maatschappelijk) en Excel. Niet zo gek dus dat zij wel iets heeft met de genderdatakloof. Zij is in het dagelijkse leven zelfstandig adviseur voor gemeenten en werkt als gespreksleider bij bijeenkomsten. Ze zal tijdens deze avond vertellen hoe zij bezig is met het onderwerp.