Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Mentorprogramma

Gezamenlijk hebben het Els Borst Netwerk, FemDem van de Jonge Democraten en Route66 een mentorprogramma opgericht – waarbij D66 mentoren en mentees op maat elkaar mee kunnen denken.

D66 is een partij in ontwikkeling, met een groeiend aantal leden is het zaak om in te zetten op een duurzame toekomst. Talentontwikkeling is een belangrijk instrument voor een toekomst waar leden op de partij kunnen bouwen en waar de partij ook op haar leden kan bouwen. Voor een beter inzicht in de mogelijkheden voor Talentontwikkeling binnen D66, wordt D66 Academie in het leven geroepen. Onderdeel van D66 Academie is D66 Mentoraat, een éénjarig mentorprogramma die ervaren leden in de partij koppelt aan nieuwe opkomende talenten.

Achtergrond

Voor leden van de partij die recentelijk hebben besloten zich actief in te zetten voor de partij is het belangrijk dat zij weten welk pad zij kunnen volgen tot zij hun gewenste rol binnen de partij kunnen vervullen. D66 Academie voorziet hierin. Voor mensen die al iets verder zijn in hun ontwikkelingstraject, heeft D66 een Mentorprogramma ontwikkeld voor mensen die net zijn begonnen in een nieuwe functie en in (in aanloop naar) het eerste jaar van hun nieuwe rol binnen de partij, op weg worden geholpen door een mentor.

Mentees krijgen een inzicht in hoe een prominent partijlid de partij ervaart, heeft een korte lijn binnen de partij, kan bepaalde ideeën toetsen aan de mentor en leert ook meer over politieke sensitiviteit. De mentors krijgen inzicht in mogelijk nieuwe ideeën binnen de partij, krijgen inzicht in de uitdagingen op een ander niveau en kunnen die ook inzetten voor hun eigen praktijk én heeft de kans zijn of haar kennis te delen met een mentee.

Wat houdt het D66 Mentoraat in?

Meer ervaren partijleden van D66 ontfermen zich één jaar over een deel van de talenten (mentees) van D66. Mentees zijn leden die benieuwd zijn naar hun volgende stap binnen de partij, hoe hun politieke loopbaan vorm te geven en hoe zich te ontwikkelen. De mentors zijn eerste- en Tweedekamer leden, (voormalig) ministers, oud-routers, oud-driebergklassers, Route66-alumni, (oud-)Raadsleden of bijvoorbeeld (oud) bestuurders.

Coaching kan bestaan uit praktische tips voor bijvoorbeeld het indienen van een motie, het uitwerken van een politiek idee of het delen van het netwerk of vaardigheden zoals onderhandelen en overtuigen. Het is aan de mentor en mentee om samen invulling te geven aan het mentorraat. Het mentorraat wordt mede georganiseerd vanuit het Els Borst Netwerk. Iedere regio en (grote) afdeling heeft een ambassadeur, bij wie leden zich kunnen melden als mentor of mentee. De ambassadeur zorgt voor de match.

Benieuwd naar het mentorschap? Zoek de Els Borst Netwerk ambassadeur in jouw regio op of mail naar elsborstnetwerk@d66.nl. De initiatiefnemers Maya de Waal en Sarah Berckenkamp denken desgewenst graag mee het mentorprogramma bij jou in de regio of afdeling verder vorm te geven. Je kunt je interesse hierin aangeven door ons een mailtje te sturen.

Laatst gewijzigd op 9 oktober 2018