Blijf op de hoogte!

Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

Schermafbeelding 2015-06-02 om 22.21.28

Het Els Borst Netwerk kent een eigen prijs –  de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs – die jaarlijks wordt uitgereikt aan een inspirerende D66-vrouw die iets bijzonders heeft bereikt voor de partij.

Dit kan op het gebied zijn van diversiteit en ledenwerving binnen de afdeling. Of omdat zij – tegen de stroom in – een belangrijk initiatiefvoorstel door de gemeenteraad heeft gekregen. Het kan zijn dat ze een bijzonder track record heeft, geweldige resultaten boekt of een stevige staat van dienst heeft. Maar een nominatie kan ook betekenen dat zij zich op een aansprekende manier binnen de politieke omgeving beweegt.

De verkiezing vindt plaats aan de hand van ledennominaties. Van Internationale Vrouwendag (8 maart) tot eind mei kunnen alle leden van D66 gegadigden nomineren. Uit deze nominaties kiest het bestuur van het Els Borst Netwerk een aantal kandidaten die meedingen naar de prijs. Via interne verkiezingen tijdens het jaarlijkse Els Borst Netwerk Event bepalen de aanwezige leden wie dat jaar de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs krijgt toegekend.

Winnaars van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

De eerste Els Borst Netwerk Inspiratieprijs is uitgereikt aan Ingrid van Engelshoven. De voormalig Haagse D66-wethouder en Tweede Kamerlid voor D66 werd tijdens het Els Borst Netwerk Event door een meerderheid van de aanwezige leden gekozen. Onder meer vanwege haar grote inzet en toewijding voor de vereniging en haar werk als wethouder op het gebied van kenniseconomie, jeugd en onderwijs.

Van Engelshoven ontving de Inspiratieprijs uit handen van Andra Borst-Neefjes en D66-Kamerlid en voorzitter van het netwerk Pia Dijkstra. Volgens de leden is Van Engelshoven als medewerker, partijvoorzitter en bestuurder ‘stevig en succesvol’ en ‘authentiek – een voorbeeld voor anderen’. Van Engelshoven stond als partijvoorzitter aan de basis van vijf verkiezingsoverwinningen en is sinds 2010 wethouder in Den Haag.

Truus Houtepen Els Borst Netwerk InspiratieprijsIn 2016 is de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs uitgereikt aan Truus Houtepen (foto) voor haar grote inzet voor D66. Houtepen heeft zich op vele plekken binnen en buiten D66 ingezet op bestuurlijk en politiek niveau, zowel landelijk en vooral binnen Brabant. Zo was zij onder andere raadslid, Statenlid en afdelingsvoorzitter. Met haar grote staat van dienst, enthousiasme en gedrevenheid inspireert zij veel vrouwen om actief te worden en zich in te zetten.

In 2017 is de Inspiratieprijs gegaan naar de Groningse Wieke Paulusma. Zij is raadslid in Groningen en zet zich onvoorwaardelijk in voor meer vrouwen in de politiek, met name op lokaal niveau. Daarnaast heeft Paulusma een motie ingediend tijdens het D66-congres voor een tijdelijk vrouwenquotum. De motie werd door het congres aangenomen. Met haar inzet en enthousiasme weet zij vrouwen te inspireren en motiveren om politiek actief te worden.

De drie winnaressen van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs: Truus Houtepen (2016), Wieke Paulusma (2017) en Ingrid van Engelshoven (2015). Foto: Jeroen Mooijman.

Laatst gewijzigd op 3 juli 2017