Blijf op de hoogte

Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

Schermafbeelding 2015-06-02 om 22.21.28

De Els Borst Netwerk Inspiratieprijs  wordt jaarlijks uitgereikt aan een inspirerende D66-vrouw die iets bijzonders heeft bereikt voor de partij. Dit kan op bestuurlijk gebied binnen de afdeling of omdat zij – tegen de stroom in – een belangrijk initiatiefvoorstel door de gemeenteraad heeft gekregen. Het kan zijn dat ze een bijzonder track record heeft, geweldige resultaten boekt of een stevige staat van dienst heeft. Maar een nominatie kan ook betekenen dat zij zich op een aansprekende manier binnen de politieke omgeving beweegt.

De verkiezing vindt plaats aan de hand van nominaties. Van Internationale Vrouwendag (8 maart) tot eind mei kunnen alle leden van D66 gegadigden nomineren. Uit deze nominaties kiest het bestuur van het Els Borst Netwerk een aantal kandidaten die meedingen naar de prijs. Via interne verkiezingen tijdens het jaarlijkse Els Borst Netwerk Event bepalen de aanwezige leden wie dat jaar de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs krijgt toegekend.

Winnaars van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

De eerste Els Borst Netwerk Inspiratieprijs is uitgereikt aan Ingrid van Engelshoven. De voormalig Haagse D66-wethouder en Tweede Kamerlid voor D66 en nu minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd tijdens het Els Borst Netwerk Event door een meerderheid van de aanwezige leden gekozen. Onder meer vanwege haar grote inzet en toewijding voor de vereniging en haar werk als wethouder op het gebied van kenniseconomie, jeugd en onderwijs.

In 2016 is de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs uitgereikt aan Truus Houtepen voor haar grote inzet voor D66.Truus heeft zich op vele plekken binnen en buiten D66 ingezet op bestuurlijk en politiek niveau, zowel landelijk en vooral binnen Brabant. Zo was zij onder andere raadslid, Statenlid en afdelingsvoorzitter. Met haar grote staat van dienst, enthousiasme en gedrevenheid inspireert zij veel vrouwen om actief te worden en zich in te zetten.

In 2017 is de Inspiratieprijs gegaan naar de Groningse Wieke Paulusma. Zij is raadslid in Groningen en zet zich onvoorwaardelijk in voor meer vrouwen in de politiek, met name op lokaal niveau. Daarnaast heeft Paulusma een motieingediend tijdens het D66-congres voor een tijdelijk vrouwenquotum. De motie werd door het congres aangenomen. Met haar inzet en enthousiasme weet zij vrouwen te inspireren en motiveren om politiek actief te worden.

In 2018 is de inspiratieprijs gegaan naar Yassmine el Ksaihi. Zij is raadslid in Amsterdam en wil bijdragen aan een creatief, talentvol, geëmancipeerd Amsterdam. Zij probeert actief bewoners te betrekken bij politiek en haar initiatieven. Zij draagt actief vrouwelijke rolmodellen – waaronder haar moeder – uit en wil zo ook andere vrouwen en meisjes (politiek) actief te worden.

Iemand nomineren?

Wil jij iemand nomineren voor volgend jaar? Mail dan jouw nominatie en waarom deze persoon dit verdient naar elsborstnetwerk@d66.nl.

Truus Houtepen Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

De eerste Els Borst Netwerk Inspiratieprijs is uitgereikt aan Ingrid van Engelshoven. De voormalig Haagse D66-wethouder en Tweede Kamerlid voor D66 werd tijdens het Els Borst Netwerk Event door een meerderheid van de aanwezige leden gekozen. Onder meer vanwege haar grote inzet en toewijding voor de vereniging en haar werk als wethouder op het gebied van kenniseconomie, jeugd en onderwijs.

De drie winnaressen van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs: Truus Houtepen (2016), Wieke Paulusma (2017) en Ingrid van Engelshoven (2015). Foto: Jeroen Mooijman.

Laatst gewijzigd op 9 oktober 2018

Nu is het moment.