Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 21 december 2012

Els Borst Minister van Staat

Els Borst, voormalig vice-premier en partijleider van D66, is benoemd tot Minister van Staat. Met Borst heeft Nederland voor het eerst sinds Marga Klompé weer een vrouwelijke Minister van Staat. D66-leider Alexander Pechtold is erg verheugd over de benoeming. “Als iemand deze titel waard is, is het Els Borst. Zij is een voorbeeld voor velen. Nog altijd geeft zij blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid. Op het gebied van medisch-ethische thema’s heeft zij als minister veel betekend. Ze is altijd bereid mee te denken, zowel binnen als buiten de partij.” Tegen de trend in

D66 acht de meerwaarde van de Minister van Staat in ons staatsbestel hoog. De Minister van Staat heeft niet zelden een belangrijke adviserende rol in gecompliceerde, staatsrechtelijke aangelegenheden. D66-partijvoorzitter Ingrid van
Engelshoven: “Els Borst verdient deze benoeming. Het is een grote blijk van waardering voor een politica die tegen de trend in het debat over lastige maatschappelijke thema’s met grote zorgvuldigheid en veel nuance wist te voeren. Zij maakte tijdens haar ministerschap de euthanasiewet, uniek in de wereld.”

Eerste vrouwelijke D66-lijsttrekker
Na Hans van Mierlo is Els Borst de tweede D66’er die deze bijzondere eretitel krijgt. Borst werd na een loopbaan als arts, ziekenhuisdirecteur, hoogleraar en vicevoorzitter van de Gezondheidsraad in 1994 Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in het kabinet Kok-I van PvdA, VVD en D66. Als informateur stond zij aan de basis van het tweede Kabinet-Kok, waarin zij eveneens Minister van VWS was, en tevens vice-premier. Zij was de eerste vrouwelijke lijsttrekker voor D66. Pechtold: “Els Borst was een kundig minister. Met haar no-nonsense uitstraling heeft ze veel bereikt.”

Blijvende maatschappelijke betrokkenheid
Ook na haar politieke carrière is Borst zich blijven inzetten voor de Nederlandse samenleving, onder meer als voorzitter van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), voorzitter van het algemeen bestuur van het Nationaal instituut voor wetenschappelijk onderzoek (Nivel) en lid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.