Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

vrijdag 7 september 2018

Senator Annelien Bredenoord houdt Els Borst Lezing

Annelien Bredenoord (kandidaat-lijsttrekker Eerste Kamer)

Woensdag 5 september hield Annelien Bredenoord de 6e Els Borst Lezing met de titel ‘Nieuwe voortplantingstechnologie, nieuwe familievormen, nieuwe ethische vragen?’

Welke rol kan ethiek spelen in het vormgeven van nieuwe voortplantingstechnologie? En welke implicaties heeft dit voor nieuwe gezinnen en families? In de lezing geeft Annelien Bredenoord, naast Eerste Kamerlid ook hoogleraar Ethiek van Biomedische Innovatie, haar beschouwing op deze vragen. Eén van haar conclusies is dat de ethiek van familievormen eigenlijk nooit klaar is. “Het behoeft constante reflectie.”

Els Borst

De 6e Els Borst Lezing van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG) is vernoemd naar Els Borst, die als voormalig minister van VWS aan de wieg stond van het CEG. Els Borst-Eilers (1932 – 2014) heeft tijdens haar carrière veel aandacht besteed aan diverse ethische thema’s. Daarover zei Annelien Bredenoord in haar lezing: “Het overbruggen van tegenstellingen en het realiseren van doorbraken waar een parlementaire meerderheid zich achter kan scharen zijn grote verdiensten van Els Borst, zeker op het terrein waar wij het vandaag over hebben: de voorplantingstechnologie en nieuwe gezinsvormen.”

Benieuwd naar de volledige lezing? Die kunt u op de site van het CEG teruglezen. U kunt de volledige lezing hier ook terugluisteren.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.