Bepaal welke mails jij ontvangt

zaterdag 9 juni 2018

VVD, D66 en PvdA: eerlijke partneralimentatie

VVD, D66 en PvdA dienen het gewijzigde wetsvoorstel in voor een eerlijker systeem voor partneralimentatie. De verandering is nodig omdat de oude partneralimentatieregels sterk zijn verouderd. Concreet gaat de maximale termijn voor partneralimentatie van 12 naar vijf jaar, met uitzondering voor mensen die zorgen voor kleine kinderen of die tegen hun AOW-leeftijd aanlopen en dus moeilijk een baan kunnen vinden.

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen: “We moeten toe naar een eerlijker systeem waarbij iemand die dat nodig heeft financiële steun krijgt, bijvoorbeeld omdat er voor jonge kinderen wordt gezorgd. En degenen die geen steun nodig hebben, niet. Daar is dit wetsvoorstel voor. Neem bijvoorbeeld de situatie dat de kinderen al uit huis zijn. Dan voelt 12 jaar lang je ex onderhouden heel onrechtvaardig als je ex kan werken. Kortom: we willen een wet die met de tijd meegaat.”

De wijzigingen op een rij:

• de duur van de partneralimentatie bedraagt de helft van de duur van het huwelijk, met een maximum van vijf jaar. We brengen de maximale duur van de partneralimentatie terug van 12 naar vijf jaar;
  • een uitzondering wordt gemaakt voor huwelijken langer dan 15 jaar, waarbij de ontvanger van de alimentatie binnen tien jaar voor zijn of haar pensioen zit. In dat geval kan de alimentatie tot 10 jaar duren;
  • een tweede uitzondering wordt gemaakt voor huwelijken met kinderen onder de 12 jaar. Dan kan de duur van de alimentatie maximaal 12 jaar zijn;
  • er komt een hardheidsclausule voor schrijnende gevallen en een overgangsrecht;
  • aan de kinderalimentatieregels verandert dit voorstel niets.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.

Nu is het moment.

Word nu lid