Talentontwikkeling

D66 bárst van het talent. Voor politieke functies en bestuurlijke verenigingsfuncties zijn vaak meerdere goede kandidaten beschikbaar. De allerbeste mensen op de juiste plekken krijgen en de juiste mensen op hun plek de allerbesten maken: dat is waar het bij talentontwikkeling om draait.

Het scouten en ontwikkelen van talent vindt plaats vanaf de voet. Regio’s en afdelingsbesturen besteden veel aandacht aan het vinden en opleiden van kandidaten, hierbij ondersteund door het Landelijk Bestuur en het Landelijk Bureau van D66. Op die manier worden in het land de politieke functies en de bestuurlijke verenigingsfuncties optimaal vervuld en krijgen talenten volop mogelijkheden om verder te groeien.

Talentenspreekuur

Wie eens vrijblijvend van gedachten wil wisselen over zijn of haar ambities binnen D66 kan altijd aankloppen bij het afdelings- of regiobestuur. Veel besturen organiseren hiervoor met regelmaat een speciaal talentenspreekuur. Vaak vinden deze spreekuren plaats in de regio of afdeling zelf, soms tijdens het partijcongres. Tijdens een talentenspreekuur wordt er actief met leden meegedacht over de activiteiten die zij kunnen ontplooien om ambities te verwezenlijken. Bijvoorbeeld door een opleiding te volgen, zich aan te sluiten bij een thema-afdeling of zich kandidaat te stellen voor een bepaalde vacature.

Landelijke Talentencommissie

Het scouten en begeleiden van talent voor sleutelfuncties is de verantwoordelijkheid van de Landelijke Talentencommissie. In opdracht van de partijleiding brengt zij potentiële kandidaten voor bijvoorbeeld de Tweede Kamer, het Europees Parlement, het Landelijk Bestuur, de provincies en wethouders van grote steden in kaart. Hiertoe voert de Talentencommissie gesprekken met ‘high potentials’ op wie zij door de regio’s en grote afdelingen is geattendeerd en met talenten die zij zelf in het vizier heeft. Eén tot twee keer per jaar nodigt de Talentencommissie 25 leden uit om deel te nemen aan ‘Driebergen’, het topkadertraject van de partij.

De Landelijke Talentencommissie is als volgt samengesteld:

• Frans van Drimmelen (directeur Dröge & van Drimmelen)
  • Saskia Boelema (lid Landelijk Bestuur D66)
  • Gerard Schouw (lid Tweede Kamerfractie D66)
  • Rob Meyer (voorzitter D66 Regio Utrecht / DGA)
  • Annelien Bredenoord (voorzitter afdeling Utrecht / assistent-professor Utrecht Medisch Centrum)
  • Fatma Koşer Kaya (voormalig lid Tweede Kamerfractie D66)
  • Korrie Louwes (adviseur bij Berenschot)
  • Mieke Damsma
  • Sven Gudde
  • Stephanie Kessen
  • Harry Vissers

Route66

Route66 is het talentstimuleringsprogramma voor D66’ers tussen de 25 en 33 jaar die zich actief willen inzetten voor onze partij. Het programma duurt twee jaar en aan het begin van ieder jaar starten er ongeveer twintig deelnemers. Naast maandelijkse themadagen over maatschappelijke vraagstukken op de eerste zaterdag van de maand en het uitvoeren van projecten voor D66’ers op alle niveaus, organiseert Route66 ontmoetingen met partijprominenten, studiereizen naar het buitenland en een jaarlijks introductieweekend. Route66 is de plek om je politieke passie verder vorm te geven, de partij beter te leren kennen en enthousiaste mensen te ontmoeten met een hart voor maatschappelijke kwesties.

In het najaar van 2015 start de nieuwe selectieprocedure voor de lichting 2016. Meer informatie over Route66 vind je hier.

Meer informatie

Heeft u vragen over talentontwikkeling bij D66? Stuur dan een bericht naar talentontwikkeling@d66.nl of neem contact op met het Landelijk Bureau D66 via 070-3566066.

Laatst gewijzigd op 2 juli 2015