Voortgang project Spoorzone geheim?

Op 10 februari 2022 was er een oordeelvormende vergadering van de raad over de ontwikkelingen in de Spoorzone ofwel het nieuwe station. In deze bijeenkomst heeft fractievolger Henk Kohsiek aandacht gevraagd voor de openbare informatie over de voortgang van het project. Er waren inmiddels twee besloten informatiebijeenkomsten voor de raad geweest met dito geheim verklaarde verslagen en presentaties, waarin – naast om begrijpelijke redenen vertrouwelijk te behandelen informatie (om de posities van gemeente, provincie, NS, ProRail en aannemer niet te schaden) – relevante informatie was verstrekt over de voortgang van het project. Informatie die niet alleen voor de raad van belang is maar voor alle inwoners van Ede om te kunnen begrijpen waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Een aantal andere partijen vond het kennelijk de normaalste zaak om de Edese burgers allerlei informatie te onthouden.

Dreigende vertraging opgelost

In de herfst waren zandhagedissen, een beschermde diersoort, aangetroffen op het bouwterrein en inmiddels zouden die in winterslaap zijn zodat er maanden niet gewerkt zou kunnen worden. Hierdoor dreigde men een cruciale periode in de komende zomer te missen waarin de treinen stilgelegd gaan worden om de grote tunnel onder het spoor te kunnen schuiven. Dit had jaren vertraging kunnen opleveren omdat een nieuwe periode zonder treinen pas weer een paar jaar later zou kunnen. Ook financieel zou dit rampzalig zijn uitgepakt. Gelukkig is er – uitzonderlijk – toestemming gekregen toch een gedeelte van het bouwterrein te gebruiken; als compensatie worden elders extra voorzieningen aangelegd voor zandhagedissen.

Spoorwegovergang wordt gesloten; viaduct later klaar

Bekend was al dat de spoorwegovergang tussen Enka en de Sysselt helemaal gesloten zou worden; de raad had erop aangedrongen dat dit pas zou gebeuren als een nieuw te bouwen langzaam verkeer viaduct klaar zou zijn. Helaas gaat de spoorwegovergang wel volgens plan dicht maar omdat vanwege de zandhagedis niet het hele bouwterrein gebruikt mag worden kan de nieuwe verbinding pas vertraagd worden gemaakt. We benadrukten dat het sluiten van spoorwegovergangen gevoelig ligt want hierdoor wordt de Sysselt een stuk minder toegankelijk. In het debat had wethouder De Pater waardering voor onze bijdrage en zei dat men eerst de direct omwonendenheeft willen informeren en dat er nu een persbericht zal komen en informatie op de website.

Sociale veiligheid tijdelijke P&R

Onze fractie heeft al eerder, herhaaldelijk en nu opnieuw aandacht gevraagd voor de sociale (on-) veiligheid tussen de tijdelijke P&R en het bestaande station. In het debat heeft de wethouder gezegd dat opdracht is gegeven de verlichting op de route tussen de tijdelijke P&R en het oude station (nu eindelijk) te verbeteren zoals eerder toegezegd.